Relæ til 230V motor - kondensator?

Jeg er ved at lave en pumpestyring og i den forbindelse har jeg et 250V/10V
relæ der afbryder/tænder for en 230V AC pumpe (vel 500W eller så...)
Jeg bør vel have en kondensator over kontaktsættet på relæet ikke? hvilken
type og hvilken størrelse kan jeg bruge?

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Relæ til 230V motor - kondensator?
250V/10V

Brug et RC-Led (100nF + 100ohm)

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Skal jeg bare bruge hvad jeg har liggende i skuffen af 100nF 250V eller bør
jeg måske helst købe en færdig RC blok? (altså: hvor kritisk er det?)

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Relæ til 230V motor - kondensator?
bør

Hvis du ikke er sikker på at dine komponenter er gode nok så køb en færdig
Rifa blok.
Husk også lige at hvis du selv laver det så skal kondensatoren være en X2
pulsfast type og modstanden skal virke meget højt op i frekvens "kulmasse".

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Tak, det var lige det jeg var ude efter.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Site Timeline