Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgsmål

Hej,

Hvis jeg nu har et arbejdsrelæ til bilen, i ved et 30/85/86/87-relæ (håber I
ved hvad jeg snakker om)

30 er til strømmen der skal sendes videre, 87 er "modtageren" af strømmen.

85/86 er til selve relæet - skal der ikke godtnok + på den ene side og - på
den anden for at det klikker?

Den + der sluttes til - hvor stort er strømforbruget der, rent
amperemæssigt? Det er et 12volts relæ. (til bil)

Hvis jeg nu har noget kabel der med isolering er ca. 2-2,5 mm tykt, hvor
stort et kvadrat er det typisk? Og kan det hive f.eks. 30 amp igennem ved 14
volt (det en bil kører med når den er igang)? Det er jo ca. 420 watt - og
selve kobbermængden gennem kablet er større end det man finder i alm.
installationskabel, som jo åbenbart ihvertfald kan trække min. 2000 watt
(tørretumbler f.eks.).

Håber I kan og gider hjælpe mig.

Troels

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgs mål
Ydeligere info.

Det er et HL87108 relæ:

http://www.rallylights.com/hella/Relay_Mini_SPST_12v.asp#87108

Der står Coil res = 85o, ergo må det være 85 ohm.

Vil det sige at jeg ved 12 volt, og 85 ohm, skal bruge en strøm på (I = U/R)
12/85 ~ 0.14A for at åbne det?

Troels

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgsmål

Det lyder meget rigtigt.

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgsmål

Det komemr jo an på isoleringens tykkelse.....

Ja, men der vil være spændingstab. Miscel (et program du skal downloade)
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html kan hjælpe dig til at beregen
spændingstab.

Det er jo også 230 volt (eller under 10A)

Hvad skal du spændingsforsyne ?

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgs mål

Baglys, nr.pladelys og instr.brætlys i en Mitsubishi Galant.

Har lige udført stuntet, og det virker fint! :o)

Der er ihvertfald knald nok på lyset, og en 10A sikring (satte en lidt
mindre i), kunne fint holde til det, så der røg den 15A i, der sad i relæet
fra nyt, og så satser jeg på det funker.

Troels

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgsmål

Positionslys af bag ?
De må de godt køre på samme sikring....... ?

Ellers er det noget der maksimalt samlet trækker en 30-40W.

Prøv med en 3A sikring. Så er du også fri for at der kan gå brand i dit
ledningsnet.

Re: Relæ - hvordan fungerer det? + tillægsspørgs mål

Kom da også til at tænke over at baglyset jo kun er 5W og ikke 21W som
bremselyset... Åh, det trækker også forreste positionslys, 2x5W

Nr.pladelys er 3W-pærer, instr.lys er 3x5w + 4x3w...

Ergo må der skulle

Baglys     10 watt
Nr.pl.lys    6 watt
Instr.lys    27 watt
Pos.lys     10 watt
-------------------
otal         43 watt
                12 volt

(lyset kan jo også tændes når bilen er slukket)

Jeg kan sgu vidst stadig min ohm's lov... Ved godt det ikke er noget at
prale af, men har ikke brugt den siden grundforløbet på teknisk... hehe

Forresten, et multimeter sagde 0.138A strømforbrug når relæet var slået, så
dén beregning holdt også :D

Troels

Site Timeline