Relæ eller ?

Jeg har brug for et relæ eller kredsløb som kan følgende:
styre 2 lamper

tryk på kontakt 1 - slukker lampe 1 og 2
tryk på kontakt 2 - lampe 1 tænder slukker lampe 2
tryk på kontakt 3 - lampe 2 tænder slukker lampe 1

Mvh
Frank

Re: Relæ eller ?
Skal lige sige at kontakter skal være ringetryk !

Re: Relæ eller ?

Må det godt være ringetryk der afbryder i stedet for at slutte ???

Re: Relæ eller ?

Det kan være at dette kredsløb virker:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/lamp.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Genialt Peter

Men kan jeg købe komponenter efter diagrammet ??
eks. hvad er IC1P og IC1A/B - er det relæer ??

All the best
Frank

Re: Relæ eller ?

Der er ikke nogen relæer.
IC1P og IC1A/B er den samme IC bare forskellige ben.

Der er ikke brugt noget i diagrammet der ikke er standart komponenter, så en
hver elektronik biks burde have komponenterne.

Du skal lige være klar over at kredsløbet kun virker hvis indgangene bliver
trukket til +5V når det er aktive og 0V når der ikke er signal.
Jeg kan ikke garantere om det virker med det udstyr du har fundet !

--
Hilsen
   Peter N Petersen

en
bliver

Er det den IC du bruger i Diagrammet ?
4013 CMOS DUAL D FLIP-FLOP 14P

Frank

Re: Relæ eller ?

Ja det er det.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

SUPER ;o)

En sidste ting....
jeg skal have converteret 12V til 5V...  ????

Mvh
Frank

Re: Relæ eller ?
CD4000 serien CMOS kører fint optil 15V

/carsten

Re: Relæ eller ?

Kommer an på hvad der kommer ud af din decoder.

--
Hilsen
   Peter N Petersen