Relæ??

Jeg skal bruge et relæ eller hvad sådan noget nu hedder, som åbner for strøm
i 1-2 sek. når det får strøm via et ur.
En der ved hvad det hedder og hvor jeg finder det.
(til en fodermaskine)
--
John

Re: Relæ??

Ja, det burde kunne løse opgaven. Jeg kan forstille mig, at han skal
vide hvilken spænding, det er til.

Ivar Magnusson

Re: Relæ??
Hej

Relæet kan snildt klare 8A 250VAC og styrespændingen er 24V. Kan godt
smide en 24V brick-psu med i pakken.

--
Mvh, Kim

Re: Relæ??
Det se meget stort ud kan der ikke bruges andet, skal sidde i en lille
foderautomat.
Har motor, ur, kontakt, men mangler  som sagt et lille relæ som kan sende
strøm til motor 1 eller  2 sek, må ikke fylde ret meget. (motor kører på 12
volt.
--
john

Re: Relæ??
" snipped-for-privacy@hotmail.com" skriver:

DC eller AC?

Jeg har et standard 230 volts relæ (Carlo Gavazzi) på hylden, det koster
50 kroner.

Men er det for stort og har du 12 volt DC, så var det da oplagt at bygge
en "one shot" med en 555'er.

Men du må komme frem med lidt bedre oplysninger, emksempelvis, hvilken
spænding skal relæet køre på, hvad spænding kommer der ud af kontakturet
osv sov.

Re: Relæ??
Den mandag den 31. december 2012 11.05.24 UTC+1 skrev jagtjensen @ hotmail.
 com:
for strøm i 1-2 sek. når det får strøm via et ur.
hmm er det ikke noget med at sende spolestrøm gennem en lyt ,som når de
n er opladet ,ikke kan holde relæet og hvor lyt ligger over et kontakts
æt som aflader lyt ,når relæ falder fra igen..Du skriver jo 1-2 sek s
å det lyder ikke som noget presicions værk.. så skal du bare have et
relæ til de 12  volt du har til motoren.
alex

Re: Relæ??
Lyder fornuftigt nok Alex, men hvordan??
Har ikke forstand på den slags
--
john

Re: Relæ??
Den mandag den 31. december 2012 19.07.14 UTC+1 skrev jagtjensen @ hotmail.
 com:

jaeh.. det er ikke så let for mig at forklare.. men alså.. du har spole
n og to skiftekontakter som er relæet ..
sæt plus til spolen , og fra spolens anden side, en ledning til det ene k
ontaktsæt  på skinnen.. så fører du en ledning fra den kontakt arm
der er rører  skinnen ,når der ikke er strøm på relæet.og denne l
edning skal så til minus.  over de to kontaktarme skal der så sættes
en lyt ,som skal have plus til relæspole siden . lyt på formodentlig 10
0 til 470 uf vil nok passe spænding for lyt er over 25 volt .
du slutter så uret til på de to ledninger du har monteret på relæet
. så kan du prøve om relæet slutter i en kort tid når uret slutter
kontakt.
og så skal du have noget til motoren.. der sætter du plus til det andet
 kontaktsæt på skinnen ..skinnen er den som enten slutter den ene eller
 den anden arm i kontaktsættet.. og ud fra den kontakt arm der er åben
,uden strøm på relæ føres til motoren som så jo går til minus.
så afprøver du det hele ..
jeg kan ikke gøre det bedre...måske er der en anden som vil prøve
alex

Re: Relæ??

Men relæet vil jo så trække igen, når det falder tilbage og kortslutter
lytten... selvsving som et ringeapparat, bare langsomt pga lytten.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Relæ??
lutter

årh ja.. ja det glemte jeg skuda...hmmm for at finde en udvej af det her.
.
hmmm så prøvede jeg engang flgende..
lytten var i serie med spolen men ikke over kontaktsættet..
over lytten var en modstand til at aflade lyt, så den var klar til et nyt
 forsøg
det vil så blive ,når kontakturet er afbrudt igen.. det må det vel v
ære på et eller andet tidspunkt for at kunne lave en ny on -periode..
modstanden skal være så stor at relæet ikke trækker ,feks 1-10 k m
å være ok
nu håber jeg at have reddet mig ud af kniben ..
alex

Re: Relæ??

Haha, jeg var lige ved at foreslå præcis det samme. :-) Det burde virke når
on-tiden er så kort i forhold til off-tiden.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Relæ??
Desværre helt sort snak for mig, jeg håbede at der noget færdigt man kunne
købe.
Men tak for jeres forsøg.
--
John

Re: Relæ??
" snipped-for-privacy@hotmail.com" skriver:
købe.

Det gør der også.

Men du bliver nødt til at fortælle lidt mere.

Re: Relæ??
Hvis man har et ur med skiftekontakt, burde man kunne klare det med
lytten der bliver afladet gennem motoren, og opladet når uret skifter igen
mvh
Thorbjørn

Re: Relæ??
gen

jah.. det var skuda meget mere enkelt ,det du siger.. vi antager vel at det
 er en lille motor i m-ampere  klassen.. så kun en lyt og den bare i plus
 til motor fra kontakt- uret..
alex

Re: Relæ??
Det er en meget lille motor, men der står ikke noget på den så jeg kan se
hvor stor den er.

Re: Relæ??
Den torsdag den 3. januar 2013 21.35.44 UTC+1 skrev jagtjensen @ hotmail. c
om:
kan se hvor stor den er.

det er 12 volt som du nævnte.. så bare prøv det ,der skulle ikke kunn
e ske noget ved det.. du sætter det sammen sådan at du forbinder uret m
ed motoren.ser om motor kører når den skal,  og i den ledning mellem ur
 og motor klipper du over midt på, og sætter lytten til de to ender, he
r skal lyttens + være til den side der er plus ..det burde være hen mod
 kontakturet. prøv så igen.. kører motor ikke så en noget større
lyt ..og kører den for længe mindre lyt.
alex

Re: Relæ??
Tak, hvor finder man en lyt og hvad hedder den??

Re: Relæ??
Den kan man f.eks. finde her
http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?DoSessionCheck=1
Men,- hvor mange uF den skal være, afhænger af din motors forbrug.

mvh
Thorbjørn

Re: Relæ??
Prøver at finde noget der passer.