Relæ?

Hvordan laver jeg et relæ (eller relæfunktion) som selvom det påtrykkes
spænding i 3-5 sekunder blot skal slutte og bryde momentant? Det skal altså
falde fra selvom der stadig der spænding på spolen. Det skal bruges til en
dørklokke som styres af en PIR sensor (som ikke kan skilles ad) og som giver
spænding fra sig i ca. 3 sekunder efter den har set døren gå op. Dørklokken
skal sige ding/dong og ikke ding............/.............dong.

--
Venlig hilsen
Peter

Re: Relæ?

Kik på Google efter NE555 og monostabil flip-flop, er i databladet for
555'eren.

Mvh Hauge

Re: Relæ?

KF8%b blot et " one-shot " relE6% fra elektromatic og du er kF8%rende, der
er masser af andre mulighdere med timere
fra elektromatic og mange andre producenter, jeg har mange af disse
relE6%er til 150 kr. stk. + fragt hvis det er noget.
                                                                Mvh Mpc

Re: Relæ?

Holy moses, så er jeg alt for billig kan jeg regne ud.....

Re: Relæ?

En passende kondensator i serie med spolen,og en modstand over kondensatoren
til at aflade denne igen.
Med de rette værdier har du din ding/dong.

mvh
Thorbjørn

Re: Relæ?

Joh, men der ligger jo spænding fra PIR sensoren i 3-4 sekunder over spolen?
Så snart spændingen er væk siger klokken dong. PIR sensoren leverer 220 V ac
i den omtalte tid som nedtransformeres, ensrettes og stabiliseres til 6 V dc
som dørklokken lever af.

--
Venlig hilsen
Peter

Re: Relæ?

Relæet trækker kun indtil kondensatoren er opladet.
mvh
Thorbjørn

Re: Relæ?

Men der vil jo altid være en lækstrøm i modstanden. Og går vel også ud fra
at en sådan ringeklokke når først den er "gået over" kræver en mindre strøm
for at holde den dér.

Måske man bare skal bruge et alm. relæ og en kondensator og evt. et par
dioder til at beskytte relæet mod kraftige gnister?

Altså, man kobler relæet sådan et en kondensator oplades når døren er lukket
og når den åbnes, så aflades kondensatoren gennem ringeklokken.

Jeg brugte samme konstruktion, dog blot med en buzzer i tidernes morgen da
jeg gik i en af de første computerklasser i DK. Den originale strømforsyning
brændte af og de var svinedyre, så man måtte en tur til brinck og lave en
selv. Da kontakterne på skolen samtidig sad sådan, at man sjældent opdagede
at folk slukkede for dem (det ynder skolebørn at gøre mod hinanden selvom
datiden batterier ikke havde specielt godt af det), udtænkte jeg denne lille
simple løsning. Den buzzede nemlig et par sekunder efter strømmen var taget
fra den og man kunne prompte stikke synderen en lussing ;D
Sjovt nok, efter de første par tilfælde havde jeg ikke efterfølgende store
problemer med at folk slukkede for strømmen til min computer :)

Mvh
Morten

Re: Relæ?

Når man nu snakker om en passende kondensator hvilken værdi kan man så bruge
som udgangspunkt? Jeg har har prøvet med forskellige værdier, men så
reagerer klokken slet ikke. Jeg har ikke målt på noget på "opstillingen"
endnu.

--
Venlig hilsen
Peter

Re: Relæ?

Uden lige at regne på det... Så vil jeg sige start med mellem 5 og 10
tusinde uF og læg til eller træk fra hvis det ikke er passende.

Mvh
Morten

Site Timeline