Regulert Strømforsyning

Klaus var interessert i dimensjonering av en regulert strømforsyning.
Da jeg ikke er på nett, vil mine gamle svar ofte bli oversett.

Jeg anser at de svar som Klaus fikk var mer beregnet på hvilken regulator
han skulle bruke. Det var bare en liten del av Klaus sitt spørsmål.

Siden jeg ikke har fått svar på mitt innlegg, antar jeg at det ikke er lest.
derfor sender jeg det en gang til.

Klaus.
Om du ser på databladet til 783 så finner du en applikasjon med strøm boost
og kortslutningsbeskyttelse.
Du kan sikker bruke 317 HV også, men dine transformatorer duger ikke. Om du
skal ha 42 Volt og 1 A gir dette 42 Watt. For å klare dette må trafoen
dimensjoneres med minimum 67 % høyere VA. Normalt dimensjonerer man med 100%
Det vil si at din trafo må være ca 80 VA. Din spenning holder heller ikke.
Effektiv verdien av 30 volt blir ikke mer enn 30 volt. Din trafo må ha 42
Volt sekundærspenning pluss 1,4 Volt for diode fall, pluss x % for lav
nettspenning. Trafoens nominelle spenning er i Norge 230 Volt. Vil du at
ditt power skal virke ved -10% (207 Volt) må sekundær spenningen økes
tilsvarende. Dette krever ved normal drift god kjøling, og effekttapet i en
TO 220 pakke kan bli for høyt når du regulerer spenningen ned.

Med hilsen
Arne Offenberg