regulering til motor

Hejsa

Jeg vil gerne have en en opskrift på en regulator, der kan styre en
motor !

I får ikke nogen oplysninger om til hvad eller hvorfor , eller
hvorhenne ,  bare giv mig en opskrift, og hold så mund ellers - det er
min tråd, og jeg skal nok selv ..........

Øehhhh....  skifter lige identitet ;)

Problem : Haves en bil, hvor blæsermotorens modstander er gået kaput,
en slig sag, modstanden , kan man ikke få mere, da kræet har tilladt
sig at blive gammelt

Vi snakker om noget der kan klare op til 20-30 ampere
den gamle blæserkontrol så sådan her ud

12volt----->   ----> a----
                       |1.2Ohm|
                     b----|
                       |1.2Ohm|
                     c----|
                       |1.2Ohm|
                     d----|

                        Motor

                         stel
Altså motoren har 3 serieforbundne effektmodstande foran sig, og man
kobler de 12 volt ind på et udtag a-b-c-d (fuld speed)

Er det ikke med snedigt med en form for pwm styring ?  (Uffe?)

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: regulering til motor

Jo.

Det næste er vel at du gerne vil vide, hvordan man laver en sådan ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: regulering til motor

Joehhhh -  jeg ved fra slet skjulte kilder, at jeg ikke er ene om
dette problem på de kære Opel Rekorder, men har nu aldrig selv puslet
med pwm styringer.

(ingeniøren.net har ikke lige noget synligt)

(og siden jeg desværre alt for godt ved, hvor bøvlet den fanden i
bilen er at komme til, så er skrotpladsjagt ikke rigtigt en brugbar
option)

hmmmmm ..  hvad bruger man til modeljernbaner `?

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: regulering til motor
Hej Jan

Jeg syntes at kunne huske at der sidder sådan en dims der ligner
den meget i en gammel Golf.

Mvh Max

Re: regulering til motor

http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html
Læs og forstå ( og når du ikke forstår, vender du tilbage)

Nej !

LOL

PWM, hvad ellers ?

Hvad vil du have, fuld variabel hastighed, eller 4 trin som i dag ?

Hvis du vil have fuld variabel, formoder jeg at vi skal starte omkring
25 % spænding med minimum hastighed for at "slå den i gang". Har du
nogen anelse om, hvor laveste trin i dag ligger rent spændingsmæssigt ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: regulering til motor
Hej!

Hvorfor ikke bare købe de tre 1.2 ohms effektmodstande modstande og placere dem
på et ventileret sted? Det er vel det nemmeste?

Det er KISS-princippet ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
Re: regulering til motor

Det er det simpleste, men bestemt ikke det nemmeste .  modstanden , er
ab fabrik monteret på siden af blæsermotoren - så den sidder i
luftstrømmen -  og lad mig sige det pænt, han man sine fingre / hænder
kære, så finder man på en smutvej.

Stikket ned til motoren sidder tilgængeligt oppefra (nemt) - så man
kan tilslutte sin styring nemt

KISS er ikke altid KISS ;)
--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: regulering til motor

Måske kan du bruge denne fartregulator til model-fly/-både

http://www.webx.dk/rc/ecs2b.htm

eller hvis den må fylde lidt mere og du ikke kan lode smd

http://www.infolaser.net/franpr/tecnica/esckit/esckit.html

/HHA

Site Timeline