Regulering af asykron motor

Jeg ønsker at regulere hastigheden af en blæser afhænging af
temperaturen. Motoren er asynkron af yderrotortypen.
Jeg ville hører, om der var nogen her, der havde et et godt forslag til
en konstruktion til dette.

Re: Regulering af asykron motor

Hej

[...]

Spænding?

Watt?

Re: Regulering af asykron motor
220V / 50Hz / 60W

Re: Regulering af asykron motor

Ja der findes en IC som, med behørig driver, kan styre omdrejningerne på en
sådan motor, den er nulgennemgangsstyret, jeg skal lige finde den frem fra
gemmerne, så får du navnet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Regulering af asykron motor
g af
g til
e på en
em fra

Jeg ville forsøge noget som denne.
Sharp har fx.  denne
PC3SD21NTZ
Series
? Features
VDRM : 600V
Zero cross type
DIP 6pin
Phototriac Coupler for triggering
Den bruges til trigning af en triac.
Det er en Optokobl. med indgang o -20 mA.

Børge

Re: Regulering af asykron motor

Tak, ja det ville være oplagt, at bygge den over noget i den stil.

Re: Regulering af asykron motor

jeg troede at en asyncron kun kan reguleres i hastighed ved at ændre f
rekvensen , eller husker jeg forkert ?
alex

Re: Regulering af asykron motor

Jeg vil også mene at en asynkron motor skal styres ved at ændre
frekvens. Det er i hver til fald sådan med trefasede motorer,
et-fasede kender jeg ikke. Ved at sænke spændigen, gør man
blot motoren svagere. Noget regulering vil man selvfølgelig få,
da slippet må blive større.

Re: Regulering af asykron motor

Synkronmotorer skal reguleres med en frekvensomformer, men jeg skulle
mene at en enfaset asynkron motor kan reguleres med en 'lysdæmper', da
det ikke er spændingen man sænker, men derimod klipper i perioden.

--

Re: Regulering af asykron motor

Det er det samme som at sænke spændingen. Jeg må indrømme at jeg
ikke kender den type motor du omtaler. Hvis det er en skyggepolsmotor
skulle du nok kunne regulere den med en triac.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_motor

Hvis du har en lysregulator, er det jo bare at prøve. Hvis motoren
ikke bliver varm ved lave omdrejninger, er der ikke noget at være
bekymret for.

Site Timeline