Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC - Page 2

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Almindelig støjspekter på HF-båndene. Prøv med en transistorradio - f.eks. i
den høje ende af MB. Det er en udbredt måe at lokalisere den slags støj på -
for i øvrigt f.eks også AC-motoreguleringer fra Danfoss. Men der findes i
mange tilfælde metoder til at ungå støjen.
Karsten H. Jensen

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC
On Sat, 13 Aug 2005 15:37:45 +0200, "Karsten H. Jensen"

Tjah. Og hvordan tror du en 8KW SMPS vil støje ;-)

Og der findes glimrende muligheder for at fjerne den type støj. Selv
ville jeg nok vælge noget nulgennemgangsstyret med en PWM på ca. 0.3Hz
 - så ville man bare se lyset blinke i takt ;-)
Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Helt enig. Nu ved jeg ikke, om Danfoss laver des motorregulereinger så
simpelt, med den simple (og tilstrækkelige) løsning er sædvanligvis at
anvende skærmet kabel mellem regulatoren og motoren. Men desværre iflg
støjtjenestens muligheder kan de ikke pålægge brugeren at anvende skærmet
kabel, hvis det ikke allerede er lavet sådan. Nu er der sjældent tale om
summer = spidsen af rumraketter, og sædvanligvis er fabriksejeren til at
tale med om en løsningen af problemet.
Karsten H. Jensen

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Jeg har fE5%et bygget en opstilling, og det virket ogsE5% som den skulle,=
20%
indtil den ene IGBT blev blE6%st af kF8%lepladen. hi hi

Hvad der enligt gik galt ved jeg ikke, man mE5%ske er det et spE6%nding20%
problem. Mine IGBT kan klare max 600 volt og jeg ca. 570 volt pE5% min20%
DC bus.
Men det var sjov at prF8%ve!

(sE5% tE6%nker i sikkert: SE5% kan han lE6%re det)

Hvis nu jeg dropper de IGBT og DC osv.
Og i stedfor vil laver noget med nulgennemgangsstyring.

Jeg kunne bruge eks. MOS3141 som driver/optokobler.
Men hvilken type triac skulle jeg sE5% vE6%lge ?

De opstillinger jeg har set med mos3141 og en triac har kun vE6%ret 120%
faset og med en spE6%nding pE5% 230 volt

Min opstilling ville jo vE6%re 3 faset, og da jeg ikke har nogle null20%
til rE5%dighed ville spE6%ndingen vare ca. 400 volt.

Og jeg jeg kunne bare kF8%be en noget fE6%rdig udstyr, men det er sjover =

selv at bygge det.

Nogle forslag ?

Mvh Bo CarF8%e

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Det vel ikke bag på dig?

Jeps, er du tankelæser ? ;-)

Er din generator trekantkoblet?

Overvej i øvrigt flere varmepatroner med forskellig effekt.

Men det er ekstremt vigtigt at du har styr på sikkerheden.

Her tænker jeg på bremser af flere slags.

En "fritløbende" mølle kan nemt få et spændingskolaps, der på et øjeblik
fjerner al bremseeffekt fra generatoren.

Har generatoren egenmagnetisering er det selvfølgelig nemmere.

Overvej en elektronikeffektblok med optokoplere til den resterende styring.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Nej jeg var pE5% sikker afstand.

Ja. ja det er den.

Det har jeg ogsE5% 1,5kW, 2x3kW og 2x6kW
SE5% der er nok af belaste med.
De er forF8%vrigt monteret og i drift med almindelige kontaktor, men de20%
er efter 1 E5%r drift storset ved at vE6%re brE6%ndt i stykker.

Der er ogsE5% flere bremser.

 et F8%jeblik

Jeg regner med, at til at starte med skal mF8%llen stadig hE6%nge pE5% ne=
ttet.
SE5% i fF8%rste omgang skal jeg bare optage 99% af mF8%llens produktion i=
20%
mine varmelegmer.
Om jeg sE5% gE5%r skridtet videre vil tiden vise.

SE5% vi behF8%ver indtil videre ikke bekymre os om, om mF8%llen stopper20%
eller ej, hvis der sker et spE6%ndingskolaps osv.

ForF8%vrig sE5% kan et 3 faset 50amp elektronikeffektblok ogsE5% gE5% op =
i rF8%g20%
  det har jeg selv set!

Bo

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Hvorfor thyristorkobler du ikke dem i stedet ?

Hvilke ?

Elektronisk styret ?

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

I starten ville jeg kF8%be nogle solid-state relE6%er, men de koster jo20%
kassen nE5%r man skal have 4-5 stykker 3 faset.
SE5% ville jeg bygge nogle selv, men er ikke kommet videre.

1. Skivebremse med en fjeder anordning sE5% den bremser hvis strF8%mmen i=
20%
en elektromagnet forsvinder. (rotoren stopper pE5% 4 omgange sE5% den20%
bremser rimlig kraftigt)
2. Vingetipperne bliver slynget ud og stiller sig pE5% tvE6%rs, hvis den =

kommer ca 10rpm over normal hastighed.
ForF8%vrigt sE5% er mF8%llen godkendt, af RisF8%, sE5% vi mE5% gE5% udfra=
 at de20%
bremser er som de skal vE6%re.
Ja, jeg har en elektronisk elmE5%ler som jeg har ombygget sE5% den har 2 =

puls udgange som indikerer om strF8%mmen lF8%ber den ene eller anden vej =

og hvormeget strF8%m der lF8%ber igennem.

Bo

Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

2 thyristorer/varmelegme.

Ganske normale bremser. Det slider hårdt at bruge den...

Rest af vingebremsen kræver vel at du kravler i toppen ?

Ja, hvis de er vedligeholdte....

Puha........

Klaus (der til daglig arbejder med _lidt_ større møller)
Re: Regulering af 3x400V 8kW varmelegme med IGBT og DC

Hvordan er varmelegemerne elektrisk udført?

styring.

Nok klogt.

Forøvrig så kan et 3 faset 50amp elektronikeffektblok også gå op i røg
  det har jeg selv set!

Jo men så dør styringen ikke ved samme lejlighed.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline