Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Håber I kan hjælpe.

Jeg skal have et ekstra forbrugsbatteri i min bil, til at forsyne en 1000w
inverter, måske større.
For at være i stand til at starte bilen begefter, skal forbrugsbatteriet kun
oplades, når spændingen på bilens normale batteri er over 13V, så ER motoren
startet. Simpelthen for at undgå problemer.
Bilens generator kan levere 90A.
Forventet batteristørrelse ca. 60-100A.
For at undgå voldsomme strømme & varmeudvikling, havde jeg forestillet mig
en løsning med noget elektronik, i stedet for et relæ.

Hvad kan jeg gøre?

PS. Jeg er klar over det nok er nemmere at købe en generator, men de larmer
bare så pokkers meget.

På forhånd tak.
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Det er hyldevare i en campingvogn-butik og (dyre) i båd-tilbehør
forretninger.

Mvh. NKJensen

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Hmm, jeg havde håbet jeg selv kunne bygge noget, måske noget med en mosfet &
en zenerdioede kan virke???

-
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Selvfølgelig kan du det. Der er bare nogle udfordringer:

Du skal sikre dig at FET'en bliver gate'd for fuld knald (ON, ikke delvis
ON), ellers bliver effekttabet i FET'en enormt stort.

Du skal tænke på at du forbinder en akku med en strømformåen på flere
hundrede ampere med et - i værste fald - tomt batteri.

Ide: Du kan evt. bruge en forlygtepære som for-modstand og dermed
strømbegrænser.

Mvh. NKJensen

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

DDet vil sige at den ide er dødfødt, hvis det jeg vil, er at bibeholde
f.eks. 13V på bilens originale batteri, mens jeg lader forbrugs-batteriet
op?
Er der noget andet, og gerne simpelt, man kan bruge som en art analog
laderegulering?

-
MVH
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri
On Thu, 28 Sep 2006 11:00:13 +0200, "Kenneth T"

motoren
Køb en seperator, enhver campingvogns forhandler bør have disse.
SÃ¥ styrer den opladningen af forbrugsbatteriet.

Der er flere indlæg tilbage i tiden i denne gruppe om emnet, se evt.
disse.

/Hans

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

To dioder, en i serie med hvert batteri, så har du en
batteriskiller.....

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Har jeg og konstrueret engang til et skiv, men havde så også en diode over
til sp. relæet
for at hæve ladespændingen tilsvarende sp.faldet ud til batterierne.
Fungerede!
Man kunne evt. finde dioder med lav zenerspænding.

Erling

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Det er selvfølgelig korrekt.
Der er dog den uempe, at jeg ikke først får ladet mit start-batteri op,
inden jeg begynder at sende effekt til det ekstra batteri.

-
MVH
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Enig, men din generator lader med rigeligt, hvis du kører bare lidt
længere ture.....

Hvad skulle tappe dit normale batteri så meget ?

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Det var også mest for ikke at skulle lave for meget om i det oprindelige
ledningsnet i bilen.
Nu er det en varevogn, og det vil være frygteligt nemt at montere et ekstra
batteri. Og bare forbinde det til det oprindelige batteri via noget
elektronik, der sikrer at det normale batteri lades først.

Bilen har oprindeligt 88A batteri.
Forbrugsbatteri forestiller jeg mig skal være 2*60A.
Generator 90A/14,4V

Dette vil tage temmelig lang tid at lade op igen hvis det er brugt helt ned,
og der skal gerne være strøm til at starte igen, selvom jeg måske ikke fik
det hele ladet op på een gang.

-
MVH
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Som kan lade _helt_ flade batterier op på 2 timer.

Jeg spørger igen, hvor meget strøm bruger du fra dit "almindelige"
batteri ?

Du tapper ikke på det normale batteri, hvis du laver en adskiller.

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Intet, hvis jeg husker at slukke lyset & radioen.

-
MVH
Kenneth

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Så lad du bare det køre helt almindeligt....

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Børge

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri
jeg foreslå at du køber en færdig styring, der giver dit starbatteri første
priorietet
for start batteriet. Det er en løsning der klarer det hele for dig. Det vil
være træls ikke at kunne starte fordi du har brugt begge batteriers
ladning. Du kan måske selv lave en sådan, men da det er store strømme (lade
og forbrug) det drejer sig om. Så er det også dyrt at lege med en opstillig
der kan klare det.

Jeg er klar over det er store strømme, jeg er elektriker & temmelig
nysgerrig.
Naturligvis kan jeg bare købe noget færdigt, jeg kan også bare købe en
generator. Men nu er det ikke lige den øsning jeg har tænkt mig.

-
MVH
Kenneth
cand.selv

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri

Løsningen med de 3 dioder er anbefalelsesværdig, den kunne evt kombineres
med en forsinket eller gradvis indkobling af forbrugsbatteriet til
ladekredsen.

En anden løsning kunne være en enkelt  diode eller 2 .i serie med
ladekredsen til forbrugsbatteriet, og ved tilstrækkelig høj ladespænding (på
startbatteriet) bypasses dioden af et relæ.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Regulator/Lader til forbrugsbatteri
prøv at kikke på nedenstående link
http://www.olav-hansen.dk/skillerelae.htm