Regnmåler til PLC..... :-)

Hej.

Jeg har et projekt som jeg har arbejdet lidt på over lang tid.... Det er en Siemens S7-226 plc med et analog kort på med 4 AI og 1 AQ. Dertil har jeg et TP070 touch panel....

Indtil nu viser PLC´en: klokken (Den skifter selvfølgelig automatisk mellem sommer og vintertid, og slukker touch-panelet om natten) Dato mærkedage (fødselsdage o.lign. i familien) helligdage Inde og ude temp, samt min. og max for inde og ude over et døgn.

Senere skal den styre udelys og "julelys" og hvad jeg ellers kan finde på..... :-)

Nå men: Jeg har på en simpel måde brugt den analoge udgang til at lægge en konstant strøm over to PT100 (en inde og en ude)som så sidder i serie og så måler jeg på hver enkelt med hver sin analoge indgang, og det fungere fint.

Nu er jeg så kommet til et punkt hvor jeg skal finde på noget der kan måle regn, helst noget med eks. en 24v puls til en digital indgang, eller måske noget der giver 0-20mA eller 0-10V (eller mindre) ud som jeg kan sætte til en af de analoge indgange jeg har tilbage.

Kender i et sådan kredsløb, der er rimeligt simpelt ?? - så vil jeg blive meget glad for at få en link....

Jeg ville faktisk også gerne kunne måle luftfugtighed på den sidste analoge indgang, så kredsløb til dette er også interesante.... :-)

Mvh. Peter

Reply to
Peter

Peter skriver:

Regn kan du måle på to måder:

  1. Elektrodemåling.

Nok den mest brugte metode til "hjemmebrug". En tragt, med et filter i enden der sørger før at lave dråber, der så dryppe rned og kortslutter 2 elektroder = tæl regnedråber.

  1. "Tipping bucket"

En tragt der fylder en lille skål. Når skålen er ful vipper den over og en anden skål flydes. Man tæller så, hvor mange gange skålen tipper.

Hej. Tak for dit hurtige svar....

Ok, det er nok den nemmeste metode..... Nu skal jeg så bare have fundet en eller anden "opskrift" som meget gerne skulle kunne ende ud med at jeg kan tælle på en 24vd plc indgang......

Så hvis du, eller andre har en simpel opskrift, så høre jeg meget gerne fra jer..... :-)

Man kan vel ikke tælle på en dråbe vand direkte, uden et eller andet forstærker halløj..... :-)

Mvh. Peter

Reply to
Peter

Hej igen.

Jeg satte lige et par ledninger på så den ene er på en indgang og den anden er på 24vdc forsyningen, og så stak dem ned i en kop vand, og den lille strøm der kan løbe der, var nok til at trigge indgangen, så det tegner egentlig rimeligt nemt at lave en regnmåler på denne måde..... Det troede jeg ikke var muligt, jeg regnede med at der skulle mere til, derfor har jeg ikke prøvet før....

Jeg må lave nogle flere forsøg..... tak for hjælpen..... ;-)

Mvh. Peter

Reply to
Peter

"Peter" skrev i en meddelelse news:Z0moe.1072$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

anden

jeg

Nu skal du bare huske at der er forskel på hanevand og regnvand, der er meget færre mineraler i regnvand, så ledningsevnen er meget ringere.

-- Hilsen Mikkel

------ A: Because it messes up the order in which people normally read text. Q: Why is it such a bad thing? A: Top-posting.

Reply to
Mikkel Lund

Men der er vel så meget syre deri, at det leder endnu bedre end postevand.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hej

Du er nu sådan en glad dreng Hauge :)

Altid glad. ;o)

/Hauge

Reply to
Hauge

Mikkel har ret! Jeg har selv prøvet det. Det viste sig at forsøgene med vandhanevandet ikke kunne bruges når vi senere talte om rengvand, pga. alt for ringe ledningsevne i regnvandet.

Den regnmåler jeg har på taget tæller dråber, vel og mærke den sender lys igennem stedet hvor dråber falder. Når dråben bryder lyset tæller den. Det er en regnmåler jeg en gang købte i NETTO.

Et alternativ vil være, som tidligere nævnt, en lille skål som vipper når der er en bestemt mængde vædske i den Mvh Niels

"Hauge" skrev i en meddelelse news:42a2018f$0$684$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Reply to
Niels E. Holm

Hej,

"Niels E. Holm" wrote in news:42a220e4$0$274$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk:

Hmmm, det virker nu meget godt for rigtig mange andre, så mon ikke du blot skulle have leget lidt med impedansen ? ;)

Snavset regn ? ;oD

Jeg har en sensor liggende (fra Netto eller Fakta, det var en jeg engang fik for en rund ti'er da resten manglede :) den har nåle-elektroder.

Der er mange alternativer hvis man vil gøre det besværligt, nålene giver en stabil konstruktion uden bevægelige dele.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej igen....

Jeg har lige læst i dokumentationen, og set at der skal 2,5mA til for at få et logisk "1" på indgangen, så jeg må ud og forsøge lidt med en tragt og et par ledninger næste gang det regner.....

Mvh. Peter

Reply to
Peter

Ja, der er der store chancer med det vejr vi har for tiden

--
  Calle.
Reply to