Regneregler

Nogle der har en god motode/regneregl til at isolere en konstant i en flere
ledet størrelse feks. skal jeg have isoleret Rb
          Vf
Vo= -------(Ra+Rb)
           Rb
det er til op-amp opkobling.
På forhånd Tak

Re: Regneregler
Hejsa,

Ganger du faktoren Vf/Rb på hvert led i parantesen, kan Vf*Rb/Rb forkortes
til blot Vf. Så er resten vist børnemad....?

/C

Re: Regneregler

Du skal selv løse dine skole-opgaver, ellers lærer du ikke
noget.
Hvis du ikke kan løse ovenstående håber jeg ikke du er
længere end
syvende klasse.

I øvrigt er regnestykket - set med elektrotekniske øjne -
vendt på hovedet.
Og helt uden mening.

/Bo.

Re: Regneregler

//
Det er jeg nu ikke enig i. Alle kan fra tid til anden køre fast i en
ellers (for andre og en selv) banal problemstilling. Så jeg håber, at
dette forum også er åbent for andre end atomfysikere med 40 års
erhvervspraktik. Bortset fra det kan jeg anbefale et udmærket kursus
(PGU), som bl.a. omfatter, hvordan man viderebringer forståelsens
klarhed til andre uden samtidig at tale ned til dem.

Men tilbage til den egentlige problemstilling:

Ønsket forstærkning ((acl for en non inverting opAmp):

    Vo
acl =    --
    Vf

    Ra            Ra
acl =     -- + 1   ->  acl - 1 =    --  ->
    Rb             Rb

acl - 1        1    Ra
-------   =    --  ->  -----    = Rb
    Ra        Rb     acl - 1

Mvh.
Bjarne L

Re: Regneregler

Tror faktisk også du kunne have en stor glæde af samme kursus.

Men hop nu over i dk.snak

/Hauge

Re: Regneregler

//
[...]

       Ra                      Ra         acl - 1    1
acl = -- + 1   =>   acl - 1 = --    =>   ------- = ---   =>
       Rb                      Rb            Ra      Rb

   Ra
------- = Rb
acl - 1

Mvh.
Bjarne L

Re: Regneregler

Enig:)

Well, viden kan jo ruste når man ikke bruger den:)

... jeg kan f.eks. ikke huske det fjerneste om hvordan man løser
differentialligninger, men jeg kan huske jeg fik en eller anden fin
tocifret karakter der startede med 1 til HTX Mat A examen i netop det emne.

Der burde være en dk.teknik.basal-men-glemt-matematik gruppe:)

Re: Regneregler
Tak til alle på nær Bo Braendstrup mage til ****** skal man lede længe efter

Re: Regneregler

Den udtalelse gør jo sikkert ikke at der er ret meget hjælp at få en anden
gang.. Så jeg tillader mig at kalde dig de samme *'er.

/Hauge

Re: Regneregler
Du har ret jeg undskylder, jeg vil helst heller ikke synke så dybt

Re: Regneregler

Det er desværre for sent :(

Re: Regneregler

 Nøøeh.
Jeg er ikke sart.

/Bo.

Re: Regneregler

Hej Michael

Jeg er ikke bleg for at forsvare mit "lortesvar" til dig.
Det kommer her:

Ja, det skal man sikkert nok lede længe efter. Hvad de seks
stjerner betyder ved jeg ikke.
Hverken "snot", "lort", "pis" eller "vrøvl" passer. Skidt nu
med det!

Den almindelige form er denne:

Av = (1 + (Ra/Rb)) [spændingsforstærkning]

for en  ikke-inverterende op-amp. (operationsforstærker).
Det kan man jo li'som klare med hovedregning.

Hvorfor isolere Rb?
Eksempel:
Det eneste jeg har i skuffen til Ra er 22kohm. Jeg skal
bruge en
forstærkning på 12 gange. Hvilken Rb mangler jeg?
22k over Rb skal være lig elleve..
Monstro Rb er lig ... 2k?

Tænk lige over den formel du skrev i dit oprindelige indlæg:

          Vf
Vo= -------(Ra+Rb)
           Rb

Hvad siger den? Mest at du gerne vil finde/sælge nogle
modstandsværdier.
Det vil du kun hvis du er sælger.
Ellers vil du gerne beregne hvordan du
får forstærket Vf op til Vo, og hvilke modstande der
kan/skal indgå.
"Ej, vi har 23000 kasser 10kohm  modstande på lager."
Du ved hvad forstærkningen skal være, beregn de to
alternative modstandsværdier
alt efter om du bruger de 10kohm som Ra eller Rb.

[Av] er det samme som Vo over Vf (Vo/Vf).
(Ra+Rb) over Rb kan forlænges til
Ra/Rb + Rb/Rb som er lig
Ra/Rb + 1 som skrives
1 +( Ra/Rb)
Endelig løsning:
Av = (1 + (Ra/Rb))

Derfor kaster jeg "skoleopgave" i hovedet på dig. Fordi det
er så banalt at det ligner
en "smart opgave". Hvor læreren har rykket rundt på tingene,
for at gøre det lidt sværere
eller anderledes.

Hvis det ikke er en skoleopgave, har du selv gjort det
sværere for dig selv.

Du må gerne hade mig.
Jeg hader ikke dig. Men jeg hader hvis man gør det sværere
end nødvendigt.
For sig selv.
Hav en god weekend Michael.
/Bo.

Re: Regneregler [ "How many mailing list members does it take to change a lightbulb?" ]

Hej Michael

Jeg kan overhovedet ikke se noget problem med at nogen - eller du -
prøver sig frem og vender formlen rundt.

Selve det, at der bliver arbejdet med det (incl. det at spørge), hjælper
dig med at få en større forståelse.

Også selvom man senere finder ud af, at det senere ikke er så brugbart.
Men da det med stor sikkerhed har givet dig en bedre indsigt og/eller
øvelse, har det været en brugbar proces.

Langt de fleste mennesker synes ikke de lærer noget, men det gør de
faktisk, selvom de ikke er bevidst om det. Selvom om man senere glemmer
meget når man senere ikke anvender det lærte, vil det med stor sikkerhed
hjælpe på beslægtede problemer - eller hvis man vil læse det op igen.

Selvom de fleste bilister ikke cykler mere, så tager det f.eks. ikke
mange sekunder for dem at cykle igen efter mange årtier.

Du kan også lære af NG svarspændevidden. I NG (og e-mail) kan
afsenderens spørgsmål let "misfortolkes", hvis afsenderen selv ikke
skriver nok eller det betones så nogen føler sig stødt - eller
modtageren kommer til misfortolke hvis vedkommende ikke læser
spørgsmålet - eller blot vil have lidt OT/sjov i "gaden":

How many mailing list members does it take to change a lightbulb?
By (Anonymous):
http://www.repeater-builder.com/humor/how-many-list-members.html

BBCNews, 22 March, 2001: Manners are lost in the net:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1234233.stm

6. august 2003, Comon.dk: SMS og e-mail ændrer sproget:
http://www.comon.dk/news/sms.og.e-mail.aendrer.sproget_14746.html

-

Albert Einstein var i øvrigt så "dum" bl.a. at antage:
*antage at lyshastigheden i vacuum er konstant i alle inertiel rammer
*antage ækvivalensprincippet

og arbejdede så videre med det.

Det kom der den specielle og almene relativitetsteori ud af:

http://da.wikipedia.org/wiki/Relativitetsteori

http://da.wikipedia.org/wiki/Almen_relativitetsteori

En af antagelserne:
http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86kvivalensprincip

-

Historisk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
Citat: "...
All four papers are today recognized as tremendous achievements—and
hence 1905 is known as Einstein's "Wonderful Year". At the time,
however, they were not noticed by most physicists as being important,
and many of those who did notice them rejected them outright. Some of
this work—such as the theory of light quanta—remained controversial for
years.[26][27]
..."

http://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8drene_Wright

Brødrene Wright:
http://amasci.com/weird/vindac.html#j29
Citat: "...
While it's true that at least 99% of revolutionary announcements from
the fringes of science are just as bogus as they seem, we cannot dismiss
every one of them without investigation.
Below is a list of scientists who were reviled for their crackpottery,
only to be later proven correct.
After their Kitty Hawk success, The Wrights flew their machine in open
fields next to a busy rail line in Dayton Ohio for almost an entire
year. American authorities refused to come to the demos, and Scientific
American Magazine published stories about "The Lying Brothers." Even the
local Dayton newspapers never sent a reporter (but they did complain
about all the letters they were receiving from local "crazies" who
reported the many flights.)
..."

hilsen

Glenn

Re: Regneregler [ "How many mailing list members does it take to change a lightbulb?" ]

Ud af denne lange opremsning af forskellige typer af deltagere har du og
jeg netop deltaget sammenlagt to indlæg :-)