regne lysstyrke ud - Page 2

Re: regne lysstyrke ud
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf

Og mere præcist er det bilag 5 der angiver hvilket udstyr der *skal* være
godkendt:
----------
Baklygter         EF-direktiv 77/539/EØF   ECE-regulativ 23

----------

/carsten

Re: regne lysstyrke ud
Hej Carsten,

Se venligst også mit svar til Max.

En tur i synshallen resulterer jo også gerne i en godkendelse (før eller
siden :)
Og hvis synshallen godkender noget _er_ det godkendt.
De kan ikke nægte at godkende noget der allerede er omfattet af ECE-23,
men det er ikke det samme som at sige at de ikke kan godkende noget der
ikke er !

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er så en et år ældre version end den Max linkede til, men der er nu
ikke de store ændringer.

--
Venlig hilsen,
Søren

Lygte og lampe er godkendt sammen. Man må ikke lave ændringer på nogen
af delene.

Claus

Re: regne lysstyrke ud

Jeg prøver lige igen, for det oprindelige spørgsmål druknede i noget
med typegodkendelse:

med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: regne lysstyrke ud

Jeg tror ikke du nogen sinde vil kunne lave ovenstående beregning, da
det kræver at du ved præcis hvordan du sætter dioderne. Det kræver i
hvert fald nok mere end 10 LED'er for at få 48 cd.

En LED kan jo ikke placeres oveni en anden LED, men om det på lang
afstand viser sig at lysstyrken er til at "addere"/"multiplicere"
grundet den korte afstand mellem LED'erne skal jeg intet kunne sige om,
men på kort afstand tror jeg næppe du kan regne med lysstyrken.

Hvorvidt man kan lægge candela sammen aner jeg ikke. Men prøv at søge
efter luminous intensity på google og se om du ikke finder noget så!

Sidebemærkning: Hvor vidt dette vil blive taget til betragtning i
synshallen (som om man kører sin trailer til syn) vil jeg ikke give mine
bud på.
Jeg ville nok også placere nogle LED'er på "skråt på siden" af lygten da
der således kan signaleres lidt ud mod "siden".

Venlig Hilsen
Preben

Re: regne lysstyrke ud
Hej Leonard

Nej, du vil få 10 punkter der lyser med 4800 mcd.

Forøvrigt kik lidt på denne side http://www.superbrightleds.com
de ved noget om bilpærer med LED.

Mvh Max

Re: regne lysstyrke ud
Hej Leonard,

Det korte svar er: Ja, hvis korrekt monteret (så de alle oplyser den samme
plet på fx. en væg).

Men det er ikke umiddelbart nok at se på candela, for der er også krav til
hvilke vinkler der skal være de mindst 40 cd.

Candela er et gradløst mål, en LED med 500 mcd kan sagtens give mere lys
end en på 10'000 mcd. For at finde en LED's output må candela omregnes til
lumen og det kræver at udstrålingsvinklen medtages i beregningen.

Nu er det over et par uger siden jeg sidst læste på det afsnit om
baglygter, så jeg husker ikke de eksakte vinkler horisontalt og vertikalt
(og jeg har ikke lige tid til at lede det frem), men hvis du sammenligner
de vinkler med hvad du kan finde af LED's, bliver du sikkert slemt skuffet
over de vedhæftede candelastørrelser.

Lidt info der kan hjælpe dig på vej:

En glødelampe har i sig selv et output i en helt anden liga end LED's og
dertil bruger man en parabolsk reflektor, så man udnytter alt lyset i den
udstrålingsvinkel lygten er beregnet på.
Med LED's er parabolen nærmest ligegyldig (omend den giver en reflektion
af den ubetydelige udstråling fra LED'ens bagside og sider, men det er så
lidt at det nærmest kan være lige meget).

Udstrålingsvinklen dækker over grænsen med halv udstråling. En LED på
4'800 mcd i fx. 10° vil i en cirkel med radius 5° fra center være nede på
2'400 mcd, men hvordan lysstyrken aftager må du se i databladet for
LED'en.

Summa sumarum: der skal nok en del flere LED's til end du regner med, men
med alle tal indenfor rækkevidde kan det beregnes.

Og som en sidebemærkning til det med lovligheden:
Der står vist ikke noget sted at lygten skal være typegodkendt ?
Uanset det - da jeg i sin tid monterede (hjerteformede*) bremselygter i
bagruden på min flyder var det hammerulovligt, siden indså man fordelen
ved ekstra bremselys og lovliggjorde det - i den grad at det fx. i USA er
lovpligtigt, selv om de ofte sidder i bagsmækken hvor de reelt ingen gavn
gør.

(* Den hed jo "Love Machine" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Sådan er det  hver gang, der findes masser af hystader, og det er typisk dem
der selv kører med defekte pærer i lygterne ;o)

Nå men til sagen: Jeg vil mene at det smarteste må være, at du prøver dig
frem, tager den originale lygte med pære, og din hjemmebyggede, og
sammenligner lyset fra forskellige retninger, forskellige afstande, og
kikker på om de lyser ens. Og gør de det, vil ingen af klaphattene der
beklager sig her i tråden, kunne se forskel alligevel, og altså vil du ikke
få nogen problemer.

Derudover er der jo een suveren fordel: Da der er mange lysdioder, fx. sat i
serie i blokke af 4 led's, og een led dør, så er der kun 4 led der vil
slukke ud af. fx. 20 eller 24 stk. Ikke som med en pære, hvor den dør på een
gang, og ret ofte IKKE bliver skiftet, før 2 måneder efter den er sprunget.

/Hauge

Re: regne lysstyrke ud

Det bliver nok også min fremgangsmåde.

En anden fordel er at reaktionstiden i "pæren" er meget hurtigere i en
LED, i følge en artikel i Motor skulle det give op til 6m ekstra
bremselængde til den der kører bagved, svjh ved 100 km/t så det kommer
ikke helt til at passe med en trailer efter ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: regne lysstyrke ud

De er ikke billige, men de er lovlige:
http://www.henckel-gruppen.dk /

Som andre har påpeget, der skal også ses på vinkler og
udstrålingsdiagrammer.

--
mvh Uffe

Re: regne lysstyrke ud

Bare en skam at de forhandles af et firma der reklamere
med at de har opfundet evighedsmaskinen :)

Mvh Max

Re: regne lysstyrke ud

Den kunne jeg ikke lige finde på deres hjemmeside.
Ellers kunne indkøbet af sådan en jo spare så meget energi at det
retfærdiggør de vanvittige priser på LEDs.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: regne lysstyrke ud

At skrive sådan om deres Magic BikeLite:

Sjov og utrolig flot LED løsning til montering på
cyklens baghjul. Lyser i flotte røde og blå farver
når hjulet drejer. Giver ikke øget belastning.
Ingen brug af batteri. LED'erne drives af
magnetisme. Monteres nemt på mellem
10 og 15 minutter.

Er vel at påstå at man har lavet en evighedsmaskine.

Mvh Max

Re: regne lysstyrke ud

Nåh, ja den er god, der mangler nok lige et "ikke mærkbar" i sætningen
med belastning ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: regne lysstyrke ud

Alene det at montere noget på hjulene kan mærkes.
Tungere hjul / cykel kræver mere energi for at køre, og især ved
akceleration, og når du kører op ad en bakke, Giver tilgengæld lidt
når du kører ned ad.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Hvis du leder efter nogle MEGET kraftige dioder skal du lede efter Luxeon
star dioder de er det mest geniale jeg har set til dato, meeen de er heller
ikke helt billige.

Se evt link:
http://www.lumileds.com/products/family.cfm?familyId=2

De er også gode til strømbesvarende lys.

Kan købes bla. hos RS og Conrad.

mvh

HK

Re: regne lysstyrke ud

Den type lys gad jeg godt se ;-)

--
mvh Uffe

Re: regne lysstyrke ud
Skrev jeg ikke at der var indbygget højtaler i dem?  ;-)

Ej det var en foran-front-fejl........ strømbesvarende = strømbesparende