Regler for en RS485bus

Hejsa med jer...

Hvor finder man noget med regler hvordan en RS485bus skal samles/monteres...

Det bunder egentlig i at jeg har flere kolegaer der køre bussen i fram og
tilbage i samme kabel og forbinder stel som en stjerneforbindelse, og det er
stik imod min opfattelse af hvordan det skal gøres.....

Kom med nogle sider med fakta.... pleace....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Regler for en RS485bus
hejsa

prøver da:

http://www.rs485.com/pfaq.html#RS485Anchor

http://www.rs485.com/rs485spec.html

Ellers prøv Google.

Mvh Hauge

Re: Regler for en RS485bus

Databladet for driverkretsene har en del "fakta":

Det er absolutt nødvendig at alle nodene reffererer til samme GND. Det
medfører at du må fremføre GND sammen med signalparet. Alle skjermer
skal jordes slik at der ikke kan forekomme jordsløyfer.

HM

Re: Regler for en RS485bus

Hvordan kan de lave stjernestel på en lang bus ?

Kig hos maxim.
Bland andet
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/763

Re: Regler for en RS485bus

Læs én gang til.
De laver _ikke_ stjernestel på selve RS485-bussen.
De laver stjernestel på kablet og fører bussen frem og tilbage i det samme
kabel (feks Cat5-kabel),
Dvs. der bliver brugt 2 par i det samme kabel til RS485.

God side.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Okay, den fattede jeg ikke i første ombæring.

Ja ikke. Den lærte et par folk i mit tidligere job en "smule"....

Re: Regler for en RS485bus

RS485 er bidirektional, og bruger derfor kun eet par. RS422 er
enkeltvejs, og der bruger man to par.

Bo //

Re: Regler for en RS485bus

Korrekt.
Men for at få så korte pigtails som muligt,
så bruger Jabbe's kolleger 2 par i samme kabel.
Det er ihvertfald hvad jeg læser ud af hans beskrivelse.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Lige hvad "pigtails" betyder ved jeg ikke lige men det er rigtigt at de
bruger 2 par i hvertkabel for at få bus frem og så bus til bage i det andet
par...
Skærmen er lidt på må og få om den bliver brugt, og jeg har ærligt talt
heller ikke nogen ide om det skader at den er monteret eller hvad for min
holdning til bus frem og tilbage i samme kabel er en NO NO.....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Regler for en RS485bus

Det er ellers ok, bare man bruger to forskellige par.

Og hvis man laver det rigtigt kan man faktisk lave en stjernekobling fra
et centralt punkt, hvor bussen stadig er en lang streng, med alle
transcievere monteret med meget korte stubbe.

Re: Regler for en RS485bus

Det er imo noget grise-fy.
Fejlsøgning på sådan en kabling bliver også besværligere.

Hvis, og jeg siger kun hvis, jeg var tvunget til at lægge det i samme kabel,
så ville jeg som minimum have individuel skærm på hvert par.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Hvorfor det, når det ikke er nødvendigt.

Standard cat5 kabel og så et par rj45 dåser i enderne, det er let at få
lavet og testet. Når elektrikkeren er færdig sætter du bare dit udstyr i
stikkene og det virker.

Ulempen er så at det vil fejle hvis nogen tager bare et af rj45 stikken ud!

Re: Regler for en RS485bus

Har oplevet tilfælde hvor det var nødvendigt.

Skrueterminaler.

Se ovenstående, så opstår den fejlmulighed slet ikke.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Det ville også være min indstilling.
Der skulle meget gode grunde til at få mig til at lægge det i samme kabel.
Sårbarhed ved 2 kabler kontra 1 kabel er imo ikke nok :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Med min erfaring i 485 må jeg nok sige at det ville rage mig en klaphat
om det er i 1 eller 2 kabler.

Sårbarhed ved 1 eller 2 kabler er fuldstændigt det samme.
Kortslutter du bussen er den død. Afbryder du bussen er alle enheder på
den anden side af afbrydelsen væk - 1 eller 2 kabler.

Re: Regler for en RS485bus

Har oplevet at det ikke var ligegyldigt.

Efter kabelbrud hænger der 1 enhed mere på bussen ved 2 kabler.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Det afhænger så af, om kablet knækker "før" eller "efter" den givne
enhed.

Re: Regler for en RS485bus

Nej, prøv at tegne det, så vil du nok forstå det.
Ifht. at du kun kører med 1 kabel vil du altid få 1 enhed mere med.

--
Uffe Bærentsen

Re: Regler for en RS485bus

Til hvilken side af bruddet ?

Du ender med 2 seperate busser og er det ført i 1 kabel er den enhed
kablet er knækket til afskåret fra de 2 "bushalvdele".

Re: Regler for en RS485bus

Vil der ikke opstå komunikations konflikter grundet støjen og derfor en
langsommere komunikation?

Jeg hentyder til at det anlæg jeg har arbejdet på(ja heldigvis fik jeg det
op at køre igår) det er lavet med frem og tilbage i samme kabel, om det er
det der er grunden til at hver enhed var 348 sekunder, nogle af dem var 600
sekunder, om at komme på bussen og få kontakt ved jeg ikke men normalt komme
de på efter en 20-30 sekunder.

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk