Reflowlodning - hvor starter man?

Hej alle,

jeg vil gerne udvide mit hobbyrum med ordentlige muligheder for
SMD-lodning. Jeg er på udkig efter en lille ovn til at bage
herlighederne i (læs: reflow), men hvad bør jeg kigge efter?
Ebay giver jo mange muligheder, men har I forslag til specielle
mærker og/eller modeller? Jeg så gerne at jeg kunne lave print
op til 200x200mm, men mindre kan gøre det - dog mindst 160x100mm.

Det samme gør sig gældende med pasta - hvad bør man vælge? Så vidt
jeg kan forstå er der typer som skal renses af efter lodning og
typer som ikke skal. Er der noget som taler for at vælge dem som
skal renses af, frem for dem som ikke skal? - der er jo (vel?)
mindre arbejde, hvis man ikke behøver rense printet efter lodning.

Det hele kan vel summeres i: "Hvordan kommer man bedst igang med
reflowlodning".

På forhånd tak,

Jonas Jalling

Re: Reflowlodning - hvor starter man?
Hejsa

Kan anbefale at tage et kik på Elektor, de har haft nogle artikler i år
om netop dette emne, de sælger også en sådan ovn.

Jeg købte så en varmluft loddekolbe på eBay, og den fungerer fint, 700
kr. alt incl. Men ok, det er jo ikke en ovn.

Jeg holder øje emd denne tråd, da den kan blive interessant ;o)

Mvh Hauge

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Har du set at man gerne bruger toaster ovne?:
http://www.google.dk/#q=toaster+oven+reflow

Problemet med at købe pasta er at det bliver for gammelt
(skiller/tørrer) inden man får det brugt, så jo mindre du kan købe af
gangen jo bedre.

Ind til videre klarer jeg mig med en AOYUE 850C varmluftkolbe og en 5 ml
sprøjte med EDSYN CR88 pasta, det rækker til overraskende meget.

Du har alligevel brug for en varmluft kolbe og en lille manuel sprøjte
med pasta til reparationer, så hvis jeg var dig ville jeg starte med at
købe de to ting og se hvor langt det rækker.

Hvis det så viser sig at dine produktionsserier er så store at du bliver
træt af putte pasta på og reflowe manuelt kan du nemt opgradere med en
spand pasta og en toaster ovn.

Husk i øvrigt at checke priserne på værktøj i .de inden du køber noget,
priserne er typisk meget lavere og fragten er ikke så slem som fra usa:
http://www.radiostore.de/shop/850-C-SMD-Reworkstation::1425.html

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Et bedre alternativ til USA, er Kina, der er fragten generelt meget lav
fra og priserne rimelig lave.
Det skal *ikke* ses som at man skal undgå .de, men bare som endnu et
alternativ, de produceres jo alligevel i Kina, om de kommer fra .de
eller USA.

Mvh Hauge

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Jeg har set diverse af de lodde maskiner i kina til ingen penge, men moms og
told gør det nok svært...

Jeg overvejer om ikke jeg skal have en med derude fra hvis jeg kommer derud
igen.

Kasper

Re: Reflowlodning - hvor starter man?
Hej

Næeh, da de er så billige, at told + moms + gebyr oveni, stadig gør at
det er billigt.

Tin + andre forbrugsstoffer er også meget billige i Kina (eBay), især
hvis man er ligeglad med bly i tinnet.

Mvh Hauge

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Tjae en af de største showstopper er jo postdu... gebyrer for at tage imod
momsen, måske man skulle tjekke hvad det koster i tyskland.

Kasper

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Jeg har en lille ide jeg pønser lidt på at prøve. På jobbet har vi en
prototype med en lille boostconverter i 10-bens hus med stelpad på
undersiden. Jeg har loddet nogle på med en loddepistol. Det foregik ved at
sætte en kort, tyk kobbertråd i som 'spids', formet som et lille
varmelegeme. Den bliver rødglødende når man trykker, og ved at holde den
over chippen uden at røre kunne jeg lodde den med strålevarmen.

Ideen jeg vil prøve er at tage en lille kraftig pære, f.eks en forlygtepære
fra en bil, og sætte den i et spejlhus som har eliptisk facon. Så vil næsten
alt lyset focuseres i et punkt foran spejlhuset. Det burde man kunne lodde
med på afstand. Der skal nok en dæmper på pæren så man har lidt styr på
effekten.

Nogen der har en defekt pære fra en projector jeg må score? Nogle af dem har
vistnok eliptisk spejlhus (dem til DLP?).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og bruge laser ;-)

Jeg har en pølsebrødsvarmer stående, Det er sådan en hvor brødet kører på en
groftmasket trådrist vandret gennem maskinen, med både over og undervarme.
Hastigheden kan justeres, så der er jo masser af muligheder for
loddeprofiler, evt. med lidt intelligent styring ;-)  Jeg har ikke prøvet
med et print,  men jeg skal formodentligt ændre varmelegmerne (pærerne) samt
hastigheden for at få varme nok.

Det er sådan et projekt jeg vil se på, hvis jeg pludselig en dag ikke
(gennem job) skulle have adgang til professionel SMD montage/lodning.

mvh
JBH

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Vi har snakket om det, men der skal vel nogle watt til, trods alt. OK, den
bette gnalling af en booster på 3mm på hver led kunne nok loddes med en ret
lille laser. Men det andet var mere low-tech, og man kan også nemmere varme
et større areal ved at defokusere lyset lidt. Og så er det heller ikke så
farligt.

Hehe, pizzaovn i miniformat. :-) Måske kan man lave en fræk aftale med et
lokalt pizzaria, til de store print. :-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Ja, men garanteret RoHS  ;-)

mvh
JBH

Re: Reflowlodning - hvor starter man?
Flemming Frandsen skreiv:

Ja, men hvor får man kjøpt en slik ovn? Ikke i Norge?

HM

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Man kalder dem også for mini-ovne og jeg mener da jeg har set dem i
isenkram afdelingen af flere velassorterede butikker.

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Der er nu to der har nævnt varmluft loddepistol. Vi lavede lidt
experimenter med det på arbejdet på et 2 lags og 6 lags print (Lagne var
fra top til bund: signal, stelplan, signal, signal, power, signal.) Vi
laver i stor stil selv vores prototyper, men når der er mange 0402
modstande og kondensatore på, er det et helvede for vores loddedame at
lodde med almindelig loddekolbe.
Vi indkøbte en dispenser til at dispensere loddetin da man ret hurtig
kan blive træt af at sidde og presse det ud af tuben. Varmluft
loddestationen havde vi i forvejen da vi bruger den til at udlodde med.

På to lags printet gik det nogen lunde. Vi fik for det meste pæne
lodninger. Der hvor det gik galt var typis hvor pads'ne var forbundet
til stelplan - især hvis man bare lader stelplanet pladre ind over øen.
Der er det vigtigt at man bruger "relief connect" for eller vil
stelplanet trække varmen væk fra loddeøen og du skal bruge alt for meget
varme for at få en pæn lodning. Sådan noget som stik var helt umuligt at
få loddet på, da plastikken på stikket nåede at smelte før loddetinnet
gjorde. Så uanset hvad var det langt lettere at lodde 0.5mm pitch fpc
stik i hånden.

På 6 lags printet var det generelt bare ikke godt. Det tog rigtig lang
tid at lodde en række med f.eks. 0805 modstande på. Det skulle have
virkelig meget varme i meget lang tid. Vi gad ikke engang at prøve med
stik eller noget andet. Hvis modstanden havde fat i stelplan eller
forsyningsplan med en via lige ved siden af padden, var det nærmest helt
umuligt at få lodningen til at flyde pænt ud. Vores konklusion var at på
print med gode fulddækkende stel-/forsyningsplan var det ikke muligt at
få et godt resultat med varmluft lodning (alene). Planene flytter
simpelthen varmen alt for godt væk fra området du prøver at lodde på.

Efter at have eksperimenteret en halv dags tid med det her, blev vores
loddedame enig med sig selv om, at det var langt nemmere for hende og
gav et bedre resultat, bare at lodde de knap 500 komponenter pr print
(0402/0.5 mm pitch og op) i hånden. Da det var 2x2 prototype print det
drejede sig om, ville jeg ikke gøre mere ud af det og hun fik lov at
gøre som hun selv bedst synes.

Der blev iøvrigt også anskaffet et simpelt billigt USB mikroskop for at
teste om det var til at lodde 0402 komponenter under mikroskop. Igen
blev konklusionen, det var mere besværligt end det gavnede. Det kræver i
hvert fald utrolig meget øvelse at koordinere sine bevægelser når alting
pludselig bliver "meget større". I stedet blev det brugt til at
inspicere de lodninger hun havde lavet, hvilket det var fint velegnet til.

Jeg har efterfølgende siddet og studeret nettet lidt igen. Det ser ud
som om de steder de bruger varmluft til at lave prototype boards med
også kombinerer det med en eller anden varmekilde (infrarød eller
varmeplade) fra undersiden til at "forvarme" printet med. Når printet er
forvarmet giver de lige komponenterne og lodninger det sidste "stød" op
i temperatur med varmluftpistolen, hvilket ser ud til at virke udemærket.

Andre steder har jeg set de bare bruger en kogeplade eller en elektrisk
stegepande som de lægger printet på og så bare varmer der op ad intil
tinnet smelter, og så derefter tager printet af pladen. De siger godt
nok at printet bliver en smule misfarvet, men bortset fra det ser det
ikke ud til at tage skade. Nogen steder lægger de en aluminiumplade
mellem print og kogeplade for at fordele varmen mere jævnt.
Jeg har en billig løs kogeplade stående som jeg overvejede at prøve med
på mit 6 lags print på et tidspunkt. Evt. i kombination med varmluft.

Andre steder på nettet er der folk der bruger en lille miniovn som man
kan købe i føtex/bilka for nogle få hundre kroner. De erstatter
styringselektronikken/mekanikken med noget uC styring is tedet så de
bedre kan styre opvarmningsforløbet. Det jeg lige kan læse mig til er,
at man skul ud og finde en ovn der har en tilpas høj effekt for at kunne
få en passende temperaturprofil på lodningen.
Hvis man er for lang tid om det risikerer man komponenterne tager skade
af varmen og gør man det for hurtigt er der risiko for der opstår
spændinger i print/komponenter og lodningerne eller komponenterne vil
knække. Man må iøvrigt have samme problematik hvis man bare bruger en
varmeplade.

Jeg vil oogså spændt følge denne tråds udvikling. Interessant emne.

- Lars

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

det her ku' vE6%re en start, http://www.reflow-kit.de/rkuk /
og sF8%stersiden pcb-pool.com gir' en gratis stencil med til
prototypeprint

-Lasse

Re: Reflowlodning - hvor starter man?

Apropos stecils:
Denne lille tutorial om at komme pasta på med en stecil:
http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id58%

Nævner dette firma som et sted man kan få stencils til rimlige penge:
http://www.pololu.com/catalog/product/446

- Lars

Site Timeline