reducere spænding i en psu..

Jeg ka ik huske hvordan det nu er så spørger lige her.

Jeg har en 40volts psu jeg ska ha gang i og har brugt:

1*30vac 1amp transformers og så en ensretter bro og så får jeg jo ca 45v dc
ud men mine lytter er 40v. Ka man ik indsætte en modstand eller lign for at
få spændingen ned på 40 volt??

mvh klaus

Re: reducere spænding i en psu..

Hvad er det for en PSU? hvad skal den bruges til? hvor meget strøm trækker
du fra den? er den stabiliseret? og i så fald hvordan...?
Sætter du en modstand på vil du bare få et spændingsfald over den afhængig
af hvor meget du belaster.

Peter

Re: reducere spænding i en psu..

Den er som beskrevet ovenover..  Det er de eneste komponenter der skal
bruges..  Har bare ik lyst til at ofre flere penge på en ny transformer hvis
det kan lade sig gøre at bruge den jeg har nu

mvh klaus

Re: reducere spænding i en psu..

Selvfølgelig kan du sætte en modstand på, men den skal du regne ud fra max
belastning. Og når du ikke skriver hvad du skal bruge forsyningen til er det
lidt vanskeligt at vurdere om strømforbruget varierer så meget så udstyret
kan klare den højere spænding der uundgåelig vil komme uden belastning.
Hvorfor er dine lytter på 40V? og hvorfor har du flere ad dem? dem kan du
ikke bruge hvis du har 45V du vil ha liggende over dem. Find nogle 63V i
stedet.

Jeg vil anbefale dig at lave den stabiliseret med en passende
regulatorkreds.

Peter

Re: reducere spænding i en psu..

Man kan også, hvis der er plads, vikle noget tråd på trafoen 'baglæns', og
sætte denne vikling i serie med 30V viklingen. Så reduceres
udgangsspændingen uden man får ret meget seriemodstand. Man kan også vikle
noget tråd af 30V viklingen, hvis den ikke er lakeret for godt fast.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: reducere spænding i en psu..
Nåja, det var jo egentlig fikst - men det må da afsætte noget tabseffekt i
trafoen?

Peter

Re: reducere spænding i en psu..

det er til en forforstærker.. afvikling af trafo er ikke en løsning da den
er indkapslet og da slet ik at skifte lytter ud... så ny trafo ska der
åbenbart til.. hva str ska jeg gå efter når jeg ska ramme 40volt 1amp

mvh klaus

Re: reducere spænding i en psu..

Klaus, du bliver nød til at give lidt mere info om hvad du laver. Jeg kan
ikke forestille mig andet end at der må sidde noget stabilisering et sted
hvis det er til en forstærker. Du kan ikke få 40V under alle forhold da det
afhænger af belastningen og hvordan det hele ellers er "skruet sammen".
Tag evnt. et billedet af det du laver. Dernæst kunne jeg godt tænke mig at
vide hvad det er for en konstruktion du har der skal bruge 40V.

Peter

Re: reducere spænding i en psu..

Hvis du vil have 40 Volt DC, så er der ingen vej uden om, der skal
nye lytter til.

Mvh Max

Re: reducere spænding i en psu..

Det gør der også, men kun ganske lidt, sammenlignet med en faldmodstand i
serie. Man kunne også være ond og smide en parallelmodstand over lytten, så
man tvinger spændingen ned på de 40V, men det kommer vist til at varme en
del...  :-/  Det er heller ikke særlig smart når der kommer variationer på
lysnettet. Så bliver det lidt farligt for lytterne.

En 24VAC trafo må være rimeligt. Det giver ca. 32V på lytten, så er der lidt
luft til overspænding fra nettet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: reducere spænding i en psu..

lidt

Det blir fort 40 Volt over lyttene med en 24 Volt trafo. Reguleringsgraden
på en slik trafo er ofte mer enn 10 %, og med 240 Volt på nettet, så er det
helt på kanten. Generelt tåler lytter noen volt overspenning før
lekkasjestrømmen stiger over noen uA så det går nok bra i praksis. Hans
forforsterker konstruksjon må ha en regulator innebygget, eller så har han
misforstått. Det kan godt være en 30 volt regulator med en 0 Volt forsterker
for å lage symmetrisk spenning. Jeg tror det er best han mailer et skjema
til noen av oss.

Med hilsen
Arne Offenberg

[...]

Duer ikke.
Du skriver senere at det er til en forstærker.
Sætter du en modstand i serie, tager det bare længere tid for at lytterne
bliver opladet til 45v (og eksploderer...)
Og når du begynder at spille højt, falder spændingen på lytterne, og det
lyder af h... til.

Ny trafo, når du nu ikke kan vilke vindinger af.

Teoretisk, kan du sætte nogle dioder imellem, med et spændingsfald på ca 0.7
v pr diode, men så skal du også køle dioderne ordentligt, og så kan det vist
være lige meget.

Leif

Re: reducere spænding i en psu..

Du vil have 40VDC ud ?