Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Jeg har et gammelt flash anlæg jeg gerne vil trigge med mit digital camera
(Canon 300 D) og problemet at på sync-kablet står der en spænding på ca 9 -
10 V. Iflg. spec's på cameraet kan kameraet ikke tåle en større spænding en
6 V og derfor har jeg brug for et lille simpelt kredsløb der kan reducere
fra de ca. 10 V til under 6 V.

Er det nok med en modstand, eller skal der flere til (evt. i bro).

Diagrammer, referencer og gode råd vil være fedt, jeg kender ikke meget til
elektronik...

hilsen
Henrik

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Dioder i serie med signalet, eller en modstand og en zenerdiode kan gøre
det.

Evt som du skriver, 2 modstande, tag en 10 kOhm og sæt den i serie med
signalet og en 20 kohm efter modstand og til stel, så er du på 6-6,7
volt. Prøv om en lavere spænding kan trigge kameraet.

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Hvad med en 78L05?
Karsten H. Jensen

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

For kluntet og rimeligt langsom.

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V
Det er kameraet der skal trigge flashen, og jeg tror ikke at spændingen er
så afgørende, det er blot en kortslutning der skal til, men din beskrivelse
er ikke så detaljeret at jeg kan indkøbe og bygge efter den.

Har du tid til lidt mere forklaring ??

Kan dioder køre på de ca 9 - 10 volt, og hvor mange skal der til for at
sænke spændingen til under 6 v ???
kan du skitse et diagram ???

mange tak
Henrik

camera
9 -
en
reducere

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

I gamle dage var det "bare en kortslutning". Men nutidens digitale
kameraer trigger flasken med en halvleder, og følger man databladet, må
flasken IKKE levere større pullup spænding end ca 6Volt. Mange gamle
blitz apparater havde en triggerkondensator, der typisk var ladet op til
omkring 100Volt. Det var ikke et problem for de mekaniske kameraer, men
det futter desværre mange moderne kameraer af.

Derfor: ikke eksperimentere..

Bo //

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V
Det er rigtigt, og det er også derfor jeg ønsker at begrænse spændingen fra
de 9 - 10 V til under 6 V, men hvordan gør jeg det...

er det korrekt at jeg kan bruge en zenerdiode koblet med en stor modstand,
eller hvad. Jeg skal vel bare sikre at kameraet ikke får et større smæk end
6 V.....????

er
beskrivelse

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V
Hmm er dit problem ikke omvendt? Kameraet giver 6v og du skal bruge
9-10v for at trigge flashen?
mvh Erik

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Nej. En blitz havde i gamle dage en triggerkondensator, der var ladet op
til 100-300V. Med kaneraets blitzkontakt blev denne så udladet ind i
tændspolen. Kameraet lægger kontakten til stel.

Så kom de moderne blitz med mere elektronik, og de har typisk en
indgang, der er pull'd up til blitsens interne forsyning. Den skal man
trække til kamerastel. På gamle kameraer, ingen problemer. På ny
kameraer er der en opendrain/collector, der klarer det. Men den er
diodebeskyttet til kameraets indre forsyning eller i mange tilfælde
5-6Volt. Derfor er det et problem, hvis en blitz har pull up til en
højere spænding.

Man kan ofte løse problemet med en simpel seriemodstand og leve højt på
kameraets interne beskyttelsesdiode, men det vil jeg klart fraråde. Det
er sq for dyrt at eksperimentere. Jeg vil i dette tilfælde afstå fra at
komme med løsningsideer.

Bo //

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Således belært bøjer jeg mig i støvet.
mvh Erik

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Nøj's med at ha' lært noget,det der med støvet er der INGEN grund til.
Vi er her for at lære noget, og jeg har fo'graferet med Nikon'er siden
før jeg mødte dig første gang.

Måske kan jeg bruge din viden til noget en anden dag :-)))))

Bo //

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V
Kære Bo
Hvad med det produkt der hedder Wein-safe, hvordan gør de mon ??
Hvis et firmat som Wein lægger navn til en limiter der kan bruges til at
fyre blitzen af fra et digital-kamera, så må  det vel kunne lade sig gøre
uden den store risiko ??

Jeg har målt på min flash og den står med en spænding på 9,2 volt før den
bliver fyret af. Er det ikke nok at sænke denne til under de anbefalede 6 V
eller hvad ???

mvh
henrik

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Ud fra det som jeg har læst i de andre indlæg så drejer det sig om, at
kameraet har en open collector udgang, der ikke kan tåle den store
spænding som blitzen har på sin trigger indgang.

Jeg vil foreslå at der blev anvendt en optokobler mellem kamera og blitz
for eksempel følgende kredsløb:
http://www.carlmcmillan.com/images/Optoisolated_Adapter.GIF

Mvh.
Rune

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Ja, jeg har haft samme problem med et flashanlæg som gav ca. 12V og skulle
bruges på et EOS300D. Løsningen med en simpel modstand og en zener-diode
kunne jeg ikke få til at fungere optimalt (pga. for stor hysterese i
flash-trigger-elektronikken vil jeg formode).

Det tror jeg dog ikke vil kunne komme til at virke, da flashen højst
sandsynligt er elektronisk styret (pga. den lave spænding). SCR'en vil
derfor aldrig slå fra igen, så man kan ikke tage mere end ét billede.. På de
gammeldags flashanlæg lå der typisk >100V på udgangen, som blev afladet
gennem kameraet, og så vil en SCR være god at bruge. På lavvolts flash kan
det dog gøres simplere. Jeg løste problemet med et par modstande, en
kondensator, et 3V lithium batteri og en BC547 transistor. Det fungerer
perfekt, og så bliver kameraet kun udsat for en spænding på 3V. Batteriet
holder også næsten evigt da det kun skal sørge for at lave en (svag) strøm
gennem basis i det øjeblik flashen skal trigges. Jeg kan evt. lige smide et
diagram op lidt senere på dagen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Du skal ikke reducere spændingen. for den er der af en grund. Med en
inverter med en pul up modstand på indgangen og en pnp transister på
udgangen så skulle det virke.
jeg vil gætte på at hama har lavet sådanne noget.
Ellers kunne du overveje at investere i trådløs trigning. det er ikke så
dyrt. og super komfortabelt.

Jacob

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V
Har ud nogle gode forslag samt priser jeg kan overveje ??

mvh
Henrik
camera
reducere

Re: Reducere fra 9,2 V til under 6 V

Jeg laver ikke den slags. Men snak med din foto pusher.
Der får du et produkt du ved virker.
Selv købte jeg et kamera der kunne tåle mosten for ikke at skulle opfinde
den dybe talerken igen.

jacob

Site Timeline