Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Jeg har for nyligt stillet et spørgmål i dk.edb.hardware, men er blevet
foreslået at forsøge mig i denne gruppe i stedet. Måske at der er nogen her
som kan komme med en god idé?

Findes der et stykke hardware eller måske noget software som kan bruges til
at "optage" printer outputtet fra et måleapparat?

Måleapparatet fungerer ved at man beder apparatet om at sende et signal til
en almindelig matrix printer, det er en nem måde at skrive data ud på, så
slipper man for selv at skulle notere noget på et stykke papir. Jeg tro at
det er helt almindelig ascii tekst som bliver sendt til printeren via en
parallel port.

Husk at apparatet slet ikke er beregnet til at man bruger en computer
overhovedet. Apparatet har simpelthen bare en printerport som man kan bruge
til at skrive til en matrix printer (parallelport). I princippet går det
bare ud på man kigger på apparatets display, og hvis man så får lyst til
det, så trykker man på "print" knappen og så skriver matrix printeren en
linje med det som aktuelt står i displayet. På den måde kan man få en
"hard-copy" af sine aflæsninger.

Man kan altså ikke vælge hvordan man printer (f.eks. at printe til en fil),
der er kun en mulighed, og det er "tryk-på-knappen".

Man kan heller ikke udefra bede om at få oplysningen om hvad der står på
apparatets display. Styringen af udprint sker fra apparatet, og kun fra
apparatet.

Jeg kan sige at det aktuelt drejer sig om en ældre elektronisk vægt
(80'erne), men der findes masser af andre lignende apparater, et andet
eksempel kunne være et pH-meter.

Jeg vil gerne "optage" ascii teksten på en eller anden vis så jeg bagefter
kan "tømme" optageren og læse teksten ind i et regneark.

Det kan måske også være at man kan sende printer signalet ind i en anden
computer istedet for at sende det til en printer. Men så skal man nok bruge
et eller andet modtage software så modtagecomputeren simulerer, at den er en
matrix printer. Kan man spørge om den form for løsning i dette forum? Det
kan sagtens bare være et dos program, og hvis man på skærmen kan se den
tekst som bliver "skrevet ud" ville det være alletiders, så kan man jo følge
med i at alt er som det skal være.

Jeg har på fornemmelsen at der må have eksisteret løsninger til mit problem,
men det er nok løsninger som ligger nogle år tilbage. I dag bruger man
sikkert andre og mere direkte metoder til at kommunikere med måleapparater.

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Hvilken ?

Klaus (tidligere "vægtvogter":-)
Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Start med at finde ud af hvilken type printer port der er tale om.

Hvis der er brugt et 9 eller 25 pins han stik på vægten så er der stor
sandsynlighed for at der er tale om en seriel port (RS232). Her skal du bare
bruge et kabel.

Hvis der er brugt et 25 pins hun stik så er der sikkert tale om en LPT Port
(Centronnics parrelel port). Her skal der bruges noget hardware til at
omsætte data, så de kan sendes ind i en anden computer.
Denne hardware kan laves ganske let med en lille uP hvor der simuleres en
printer og data laves om til rs232 eller ligende.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det nemmeste er at finde en paralel- til serie omsætter og anvende
hyperterminalprogrammet til opsamling. Til DOS er der PROCOMM og en masse
andre kommunikationsprogrammer.

mvh
cr

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Det lyder jo som en god løsning. Har du kendskab til en fornuftig konverter
og hvor man kan købe den?
En hurtig søgning i Danmeark gav mange resultater, men en rigtig
seriel/parallel konverter er svær at finde i en enorm mængde af usb/seriel
og usb/parallel konvertere.

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)
Den Fri, 01 Apr 2005 09:38:43 +0200. skrev Henrik G. Jacobsen:

<snip>

Prøv lige at kigge på stikket. Det var meget almindeligt at man skulle
bruge en seriel printer til div måleinstrumenter. Hvis det er et hanstik
der sidder i vægten, så har du allerede en seriel port som du kan
aflæse med et terminalprogram. ( Husk at en serielport var 25 pin i gamle
dage)

Christian Treldal

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Jeg er sikker på et det er et parallel stik. Jeg bruger nemlig min egen
matrix parallel printer med mit eget parallel kabel. Både printer og kabel
er normalt tilsluttet min egen computer, og der sidder kablet fast i
parallelporten.

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Den kan bare ikke simulere en printer.

Kaus
Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Prøv at kigge her:
http://www.danbit.dk/produkter/1802.phtml

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)
Ja, CNV-PAR232 bør kunne gøre det.

/carsten

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)

Hvis du har mod på selv at lave og lodde lidt, så har ELV, Elektor og
Velleman alle 3 byggesæt der kan hjælpe dig. Ellers skal du sikre dig
at din computers parallel port kan konfigureres til bidirect.

Mvh
  Klavs.

Re: Recorder (printersimulator) til output fra parallel port (tidligere i dk.edb.hardware)
Hej og tak til alle som er kommet med gode råd og tips.
Hvis det lykkes mig at få det ene eller det andet til at fungere, så vender
jeg tilbage med en "opskrift".

mvh, Henrik

Site Timeline