Real time video på mobil?

Hej,

Kan det lade sig gøre med feks 3 (UMTS) eller EDGE,
at med en kamera mobil, at koble direkte op til en anden mobil/server,
så man kan følge mobil kameraet et helt andet sted live på en pc skærm feks?
Regner med at det er 240x320, kan man også gå op i 640x480(Max forsinkelse
ca 200ms)

Er det stabilt?, det virker vel kun i byområder?, virker det selvom mobilen
bevæger sig i feks en bil?

Kan man samtidig have en 2 vejs dataforbindelse ved siden af med samme
mobil?
(Helst max 50ms forsinkelse - kun lidt data skal sendes samtidig)

Er det muligt med mobil teknologien idag?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Real time video på mobil?

Hej Johannes

Du er måske ikke dumpet ned det helt rigtige sted men lad os forsøge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Mobile_Telecommunications_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Data_Rates_for_GSM_Evolution
Dækningskort og andet fra 3:
http://privat.3.dk/privat-ikke-kunde /

Eller prøv
dk.teknik.telefoni.mobil

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Real time video på mobil?

Ja, det er teoretisk muligt hvis du er indenfor fornuftig UMTS-dækning og
ikke bevæger dig mellem celler.. Du skal dog nok selv udvikle applikationen.
Har aldrig set det i en færdig enhed til UMTS.

Inmarsat har en velfungerende enhed der virker sålænge du er indenfor
atmosfæren og ikke befinder dig på en pol:
http://www.inmarsat.com/Downloads/English/BGAN/Collateral/BGAN_media_solution_EN.pdf

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: Real time video på mobil?

Det er desvE6%rre bare ret omstE6%ndigt at skabe forbindelsen. Man bF8%r =

afsE6%tte mindst 45min til at skabe opkoblingen.

--20%
Mvh
Jesper Poulsen

Re: Real time video på mobil?
http://www.inmarsat.com/Downloads/English/BGAN/Collateral/BGAN_media_solutio
n_EN.pdf
Og man skal vel også pege på satelitten hele tiden præcis - for at
opretholde forbindelsen?
Hvad koster det at bruge satelitten?

Hvad med de video telefoner rapportere bruger?,
går de bare i gennem en alm mobil eller fastnet, eller satellit?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Real time video på mobil?

Ja.

Kan ikke lige huske det, da det er 2BD% E5%r siden jeg prF8%vede en opkob=
ling.

Det afhE6%nger af flere ting. Mange anvender Inmarsat (i forskellige20%
udgaver), andre benytter sig af Thuraya. Det afhE6%nger ogsE5% af den20%
geografiske placering.

--20%
Mvh
Jesper Poulsen

Re: Real time video på mobil?
Hej,

Falder det ud mellem celler?, skulle det ikke selv skifte automatisk?

Det jeg vil er at sætte en UMTS mobil telefon i et privat fly med kamera,
og så skal den kunne følges fra en basestation på en PC notebook feks,
som også gerne helst må være mobil.

- UMTS (Kun dækning i store byer)
- EDGE (Bedre dækning?, men lavere datahastighed)
- GPRS for langsomt til video?
- GPS telefon(Dyrt, langsomt?)
- Andet (Satellit??)
Man skal så kunne sende kommandoer til kamera om at dreje + diverse,
gennem samme kommunikationskanal - den anden vej.. :-)

Det jeg egentlig gerne vil vide er om det vil virke rent praktisk?,
og hvad forsinkelsen er?

Nogen der har prøvet noget lign og evt kender noget software?

Jeg kan selv udvikle programmet til feks Symbian OS, eller noget Java MIDP
noget,
og så måske noget Bluetooth kommunikation mellem min styre enhed og mobil.

http://www.inmarsat.com/Downloads/English/BGAN/Collateral/BGAN_media_solutio
n_EN.pdf
Det er også en mulighed, hvad koster det at leje sig i på satellitten?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Real time video på mobil?

GPS er ikke tovejskommunikation (faktisk sendes der kun tidskoder fra20%
satellitterne til modtageren).

Det er nok den eneste mulighed.

Det er MB-takst. Danimex Coomunication Ltd. i SF8%nderborg er BGAN-forhan=
dler.

Et alternativ kan vE6%re Iridium (Danimex Communication Ltd. er ligeledes=
20%
forhandler (eneforhandler i DK)).

http://www.danimex.com

--20%
Mvh
Jesper Poulsen

Re: Real time video på mobil?

Har Iridium brudt 10 kbps-grænsen?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: Real time video på mobil?

Den skifter automatisk, men du har ikke konsistent latency henover skiftet..
Og hvis du skifter til en non-UMTS celle må du oftest genopkoble.

Privat fly? Altså noget Cesna?

3 har ganske fin dækning i de fleste byer

Tror ikke dækningen generelt er bedre end 3's, men der kan være lokale
forskelle.

Ja

Hvad er en GPS telefon? Man kan ikke sende data via GPS satelitterne.

Inmarsat har også løsninger til fly

Hvor lang rækkevidde har du brug for?

Mit gæt: 3-4 sekunder, hvoraf hovedparten ligger i video-kompressionen

Du betaler for MB.. Mener det er i omegnen af 50 kr/MB

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: Real time video på mobil?
skiftet..
ok, det er acceptabel.

Ja, men det behøves ikke lige være en fly. En bil kunne det også være,
men et fly vil nok have bedre kontakt med masterne.

Jeg mener en Satellit telefon, ved ikke lige hvordan jeg fik skrevet GPS..
:D

Hmm, sikkeret dyrt, også video fra flyvet til satellitten? (det er bare et
hobby project indtil videre)

Bare det virker der hvor mobil masterne er..
(Inden for 20KM, max højde er 2KM)

Tror det bliver for svært/dyrt med Satellit..

Så meget!?, video samtaler på 3G nettet er vel max 500ms forsinkelse, ellers
kan det vel ikke rigtig bruges??

Av. Så er den vidst vippet af pinden.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Real time video på mobil?

Lyden er med rimelig lav latency, men det behøver billedet ikke være.
Det kan godt være du kan få det ned i sekund-klassen, men jeg ville ikke
satse sparepengene på det.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: Real time video på mobil?

Der er en grænse for hvor hurtigt en mobiltelefon kan bevæge sig hvis
handover mellem celler skal virke, desuden vil dobler-effekten ved stor
hastighed få radiofreq. til at at falde uden for tolerance området og så
ryger forbindelsen. Jeg mener at grænsen for UMTS ligger omkring de 200
Km/t.

/Henrik

Site Timeline