Re4paration af CD-afspiller

Jeg har et anlæg bestående af CD-afspiller, radio og casetteafspiller.
Nu er CD-afspilleren gået i strejke og vil/kan ikke afspille CDer -
nøjagtigt som det skete for dens forgænger for to år siden. Maskinen
var billig - en tusse - men det ærgrer mig alligevel at skulle købe en
ny, og sende den til reparation vil formentlig koste det samme som en
ny. Kan den repareres af mig? I givet fald hvordan? Jeg er ikke nogen
ørn til den højere elektronik.
De bedste hilsner

Jørgen Jensen.

Re: Re4paration af CD-afspiller
Hej  Jørgen.

Hører måske mere til i elektronik Køb/Salg gruppen men skriv en mail til mig
med Type, Model, og din by så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.

Mvh. Michael.

Re: Re4paration af CD-afspiller
... det er altid en god idé, at skrive hvad det er for en spille, det drejer
sig om! :-)

Spinder den op, når cd'en kommer på plads?! - Hvis ikke: Rens linsen på
laseren. Virker dette ikke, så er det nok din laser/focusering, der er
smadret.
Så kan du købe en ny pickup, servo eller løbeværk, eller du kan udskifte
hele cdspillen (sidste punkt er nok min anbefaling).

Hilsen
Lars

Re: Re4paration af CD-afspiller
linsen
laser/focusering,

Hvis der er blevet røget hvor den står, skal den nok renses. Hvis
det ikke hjælper, eller kun hjælper lidt, at rense linsen, så
prøv at rense det skrå spejl der sidder nedenunder linsen. Det
kan i nogle maskiner gøres uden at fjerne linsen, med en lille
pind ind 'fra siden'. Men ellers skal hele det bevægelige system
der holder linsen tages af. Det er svært, og man kan let komme
til at skrotte skidtet, men hva', hvis man alligevel har tænkt
sig at smide den ud kan man jo li'så godt prøve. :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Re4paration af CD-afspiller
Hej Ulrik!

Jowtak, men der skal altså ret meget "mitt gefül" til udførelse af dén slags
manøvre. Hvis CD-afspilleren er købt brugt for 2 år siden til under en
tusse, så skal der IMO megen ustyrlig kedsomhed til, hvis man gider (og har
adgang til) at udføre denne lidt langsommelige- og farefulde operation, med
93% dødelighed til følge. :-)
Det /kan/ jo også være laseren, som er blevet for svag, og/eller linsens
ophæng til focuseringen (dét har ihvertfald være de problemer, som jeg ofte
har stødt på). I mange tilfælde kan sidstnævnte klares ved at "nøkke"
forsigtigt til linsen.

Men ellers er det ikke noget, som jeg ville ofre meget tid på. Medmindre, at
CD-afspilleren var en helt fantastisk topklassespille som "bare" har stået
en årrække i et rygerhjem!

Hilsen
Lars

Site Timeline