Re: SWG - Page 2

Re: SWG
Hej Calle,

Det gør jeg så heller ikke, men jeg synes nu Torx er lettere at bedømme
end Unbrako, i hvert fald får jeg oftere fat i den rigtige størrelse
første gang når jeg bruger Torx, end med Unbrako (selv om jeg har brugt
sidstnævnte i adskillige gange længere tid).

Og det er helt galt når man får blandet Unbrako i både tommemål og
millimetermål sammen... Næsten lige så slemt som den dag jeg tabte et par
æsker af mit modstandssortiment ud over bord og gulv :(

--
Venlig hilsen,
Søren

En sjov ting ved Torx er jo også at man kan slippe fint afsted med
at bruge en nøgle der er et nummer for lille, det går jo ikke med Hex.

Den kan jeg slå, et komplet SMD kondensator sortiment i 805, og så ned
i et gulvtæppe, ja det måtte klares med en støvsuger :(

Mvh Max

Re: SWG
du kunne da sætte en sok foran mundstykket, så var der kun sorteringen
tilbage ;-)

--
Calle

Re: SWG
Hej Calle

Til 8 kr. i minuttet giver man sig ikke til at sortere dem, man smider
dem ud og køber et nyt sortiment :)

Mvh Max

Re: SWG
Har i ikke en fejedreng ;-)

--
Calle

Re: SWG
Hej Max,

Fy da ;)
Min gamle fader ville have været oprørt hvis han havde set mig gøre den
slags og det ville være blevet kraftigt påtalt - Godt han ikke kan se
hvordan jeg af og til bruger mit værktøj ;) dog ikke mine bits, dem er jeg
ret øm over, især efter at det lykkedes at "sno" en bit til lige kærv
(endda fra et dyrt kvalitetssæt) alene ved at skruen var stram at løsne :(

Øv :-/
Og den slags sker jo i sagens natur oftest når man lige står og skal bruge
af dem.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, jeg kender det, min læremester var en bestemt herre der lærte en
at gøre tingene rigtigt, han's opfattelse af en skiftenøgle det var at det
var noget elektrikkere brugte til at slå skruer i med :)

Der er så den sjove ting ved TORX at da Føns begyndte at markedsføre
dem som et alternativ til HEX, ja der var et af aruumenterne netop at
man godt kunne klare sig nødtørftigt med en nøgle der var et nummer
for lille, en skruetrækker eller en HEX nøgle.

Murphy's lov, hvis behovet er n, er udbudet n-1 :)

Mvh Max

Re: SWG
Hej Max,

Ja, det er jo ikke for ingenting at en hammer også hedder en "fransk
skruetrækker" :)

OK, man skal lære hver dag :)

De første torx jeg havde ballade med var på en af knægtenes Gameboy-spil
(det var vist sikkerheds-torx).
Løsningen var et stykke opvarmet plast presset ned i kærven, da det var
kølet af havde jeg en perfekt passende skruetrækker :)

Desværre sandt ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er en komplet tabel her:
http://www.hebei-wiremesh.com/welded-mesh-welded-wire-mesh/wire-diameter.htm

Hilsen
   Peter N Petersen
Re: SWG

http://www.hebei-wiremesh.com/welded-mesh-welded-wire-mesh/wire-diameter.htm

MiscEl har også SWG med (Under "unit conversion"):
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Jeg mener at SWG (Standard Wire Gauge) egentlig er engelsk og at der ikke er
nogen logisk oversættelse til metrisk, springene mellem de forskellige
størrelser er ikke lige store.

Men AWG (American Wire Gauge) er logaritmisk og kan beregnes

Re: SWG
Hej Edvard,

Ikke SWG i Amerika ;)

Her er et udvalg af gauges og diameter i mm for "20 gauge" at øge
forvirringen med ;)

mmØ     20 Gauge
0,8118  AWG (American Wire Gauge)
0,8118  B&S (Brown and Sharpe - samme gauge som AWG)
0,91    SWG/IWG (Imperial Standard Wire Gauge)
0,89    BWG (Birmingham Wire Gauge)
0,884   Washburn & Moen
4,09    Stub's Steel
0,952   US-Std. plate
1,10    Music Wire

--
Venlig hilsen,
Søren

AWG 10 = 2,588 mmØ den holder næsten
AWG 30 = 0,2548 mmØ = 7,644 mm  Ikke helt en tomme ;)
Endnu værre bliver det med SWG, hvor fx. SWG 10 = 3,250 mmØ

Så vidt jeg har læst (uden at jeg dog husker kilden), kan diameteren ikke
beregnes ud fra en formel, i hvert fald hvad AWG angår.

Haglpatroner, kornstørrelse på sandpapir og en hel del andet bruger
princippet om at en given gauge går det antal gange op i en (eller anden)
enhed, men kunne det for tråd ikke tænkes at det relaterer til vægt (som
visse andre gauge-mål) eller en anden enhed ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Og man skal tro på alt hvad man læser?

AWG kan beregnes (med rimelig nøjagtighed) ud fra en simpel formel, SWG kan
ikke.

Selvfølgelig kan de begge beregnes ud fra en formel, hvis den er
tilstrækkelig kompliceret.

Re: SWG

Det har jeg aldrig argumenteret for og der er da en hel del jeg ikke tror
på ;)

Sådan et argument kræver underbyggelse, så lad os da se formlen du mener
kan gøre det.

Ja enhver konvertering med et endeligt antal udkommer kan der laves en
formel for, men det er jo idioti hvis der skal indbygges "undtagelser" for
størsteparten/"alle" - det er derfor man bruger tabeller i sådanne
tilfælde.

--
Venlig hilsen,
Søren

mener

Du kan finde formlen her

http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Da alle de forskellige Gauge's jo ikke er valgt tilfældigt vil det i de
fleste
tilfælde være muligt at beregne dem, det er bare meget ofte nemmer
at bruge en tabel.

Mvh Max

Re: SWG
Hej Max,

Tak !
Rar side at kende og formlen giver endda bedre resultater end den tabel de
har på samme side (sammenholdt med mine egne tabeller).

Ja, specielt de ældste gauges, men det jeg egentlig ville påpege i min
forrige post var blot at det ikke går "gauge gange op i 1 tomme".
Hvad de faktisk har valgt som Gauge-enhed kunne da være sjovt at vide :)

--
Venlig hilsen,
Søren