Re: SWG

Hej Edvard

Det er netop den amerikanske måde at tænke på, så jo
højre tal, jo mindre tråd. Det gælder også AWG, bor,
skruer og en del andre ting fra US.

Mvh Max

Re: SWG

Ikke bor og skruer, de er opgivet i inches, det er lige så åndssvagt.

--
Jens       callto://jensep

Experiments should be reproducible - they should all fail in the same way.

Re: SWG
Hej Jens

Jo da, kik selv efter.

Mvh Max

Re: SWG

Det har jeg aldrig set, men det lyder åndssvagt så det skal såmænd nok
passe :-)

--
Jens       callto://jensep

Change my mind? No, I'll just rinse it out in the sink.

Re: SWG
Hej Jens

Prøv at kikke her http://www.woodcentral.com/bparticles/DrillChart.shtml

Den oprindelige ide med nummersystemerne er egentlig god nok, man
forestillede sig at når du købte en skrue nummer 5, ja så skulle du også
bruge et bor nummer 5 til at bore hullet til den med. Den ide er jo god nok,
rodet kommer så når man begynder at blande gevindhuller, træ, metal
og alt muligt andet ind i systemet, så går den fikse overskuelighed fløjten.

Mvh Max

Re: SWG
så går, nej det gik vist inden nogen fattede fidusen

--
Calle

Re: SWG

de kan være opgivet i mange andre sjove ting.
Det samme gælder TORX, det virker da også som tilfældige tal.
Vi prøvede engang på arbejdet, at måle alt hvad der kunne måles på
forskellige størrelser TORX, det ser ud til at målet fra spids til spids af
kærvene er lig nummeret.

--
Calle

Re: SWG

I det mindste er et højere Torx-nummer lig med en større skrue/trækker.

--
Jens       callto://jensep

Measure a man by the enemies he has made.

Re: SWG

Ja, men hviken man skal bruge, kan stadig være en gåde.

--
Calle

Re: SWG
Hej Calle

Det er med Torx som det er med Unbraco nøgler, der
findes kun to størrelser, for stor og for lille :)

Ps: Heldigvis kan man bruge Unbraco nøgler til Torx
og omvendt.

Mvh Max

Re: SWG

Det kræver da en hammer også :-)

--
Jens       callto://jensep

Oh yeah, I'll tell you something I think you'll understand.

Re: SWG

ja, og en ny skrue bagefter ;-(

--
Calle

Re: SWG
mine unbraco passer hvergang, det ligger i øjet, når alle fabrikkens
maskiner er samlet med dem :-). Bortset fra når man så kommer hjem og skal
skille noget af med tomme mål, så snyder det sku stadig. Det er sjovt at
sætte en tomme-unbraco i en andens sæt. De bander så over at skruen er
overdrejet :-( men når man så kommer med sin egen, og tar den ud uden
problemer kigger de engang. ;-)

Nix, ikke altid :-(

--
Calle

Re: SWG
Hej Calle,

Sådan er det da også med Torx ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, sikkert nok, hvis man bruger det dagligt. det gør jeg desværre ikke.

--
Calle

Re: SWG
Hej Calle

Sådan er der så meget, det er også træls når man får 2 forskellige
kasser M10 sekskant bolte, og så den ene kasse er med NV
17 mm. og den anden 16 mm., begge NV er jo DIN std.

Mvh Max

Re: SWG
Hej Max,

Det må efter målene være almindelige sekskant-hoveder (og så er det surt
ja), men hvad står NV for ?  (det er jo nok ikke "Normalt Værktøj" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nøgle vidde, afstanden mellem to paralelle flader på et bolthoved.

Mvh Max

Re: SWG
Hej Max,

Ahaa, tak skal du have, det udtryk har jeg vist aldrig hørt før (trods
temmelig megen omgang med den slags i nogle dekader).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nøgle Vidde