Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Jeg tror du kan finde god hjælp til dette i dk.teknik.elektronik. Så jeg har
lige tilføjet dit indlæg dertil.

Anders

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

thx.
Peter

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

det

Det er altid en god ting at bruge jord når det er der, især når den bærbare
skal på et netværk (har selv målt 217V på et netværks stik, fra en bærbar
uden jord).
Der for vil det være en ret dårlig ide at klippe den af. Du kunne istedet
laven en "forlænger" ledning
som har jord på hun siden, men ikke på han. Har set en der hun havde 5 cm
ledning.

Hilsen Mikkel

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Kan du forklare forskellen mellem at klippe jordbenet af på stikket,
eller undlade at bruge jord i en mellemledning ?

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Så bevare man stikket til når der er jord, eller hvis den en gang skal
sælges vidre.

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Når/hvis der sidder noget filter i, så sidder der some regel en kondensator
fra fase hhv. nul til jord. Hvis jorden så ikke bliver brugt, ligger der
230V. / 2 = 115 V. på jordbenet. Ikke rart at røre ved.

Ellers har jeg set mange, der har savet jordbenet af. Og sidst jeg så dem,
var de fuld af liv. ;-)

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk
www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Det er nok også den løsning, som er at foretrække. Jeg ved det kommer
til at koste ca. 50 kr. for stik, men når man har råd til en bærbar har
man vel også råd til et par stik.
Mange saver ellers bare benet af, men det synes jeg er en dårlig løsning.
Men ellers er der en tredie løsning som jeg imidlertid synes er "bedre".
Hvis det er en af de der strømforsyninger fra hp compaq, dell o.lign.
kan du godt bruge et af de der diverse "forbruger-elektronik" ledninger.
De ledninger (med europastik) som blev brugt til de gamle ghettoblastere
o.lign. kan du skære det midterste plaststykke ud af og faktisk få til
at passe ind i stikket. Kablet koster en 10'er.
Den indtil videre ikke billigste løsning (men bedste) er at købe et nyt
kabel til de der 30 kr, hvor der altså ikke er jord på. Det kan fås hos
el-supply.dk (se under "netledning med stik").

europa-stik: http://www.el-supply.dk/elpix/4832.JPG
laptop-ledning uden jord:
http://www.el-supply.dk/elpix/4832L.jpg

Mvh / Preben Holm

Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

Den er MEd jord, men af Schuko typen.. Altså ikke det danske jordstik.

Men ellers hvis det der kommer ud af strømforsyningen er jævnstrøm,
kan jeg heller ikke se problemet i at fjerne jorden.. Ud over at
strømforsygningen måske ikke er så glad for det. Fx monterede jeg lige
en ny HF spole til mit lysamatur.. og der står tydeligt på den, at den
skal tilsluttes jord for at virke. Men virker sikkert uden, men det er
jo kun for at aflede lægstømmen fra printet.

Site Timeline