Re: Strøm og spænding.......

Hvad

Hvor meget kraft der er til at skubbe elektronerne frem.

Nej, det er ladning.

Re: Strøm og spænding.......

Du mener vel hvor meget energi der skal til for at skuppe ladningen i gennem
f.eks en modstand. Spænding er deffineret U= Joule / Coulomb

Spændingsforkellen over f.eks en modstand kaldes også potentialle
forskellen. Det der er tale om er en ændring i den potentielle energi
(Coulomb) altså hvor meget energi der skal til for at tvinge ladningen
igennem. Tag f.eks en konst. strøm i gennem en var. modstand. Jo større
modstand desto mere energi pr. ladning skal der til for at få ladningerne
igennem da, U = R * I

Mvh.

--
MMJ

Re: Strøm og spænding.......

Hvilket stadig ikke gør spænding til energi.

Re: Strøm og spænding.......

Hvilket jeg på intet tidspunkt heller ikke har sagt! Men kun at det var
deffineret som potentiel energi pr. ladning!

--
MMJ

Re: Strøm og spænding.......

*** LOL :o) ***

Re: Strøm og spænding.......

øhhhhhh....????? Hvad er der at indrømme når alt er på skrift 5 indlæg
højere i tråden?

--
MMJ

Re: Strøm og spænding.......

Rolig nu, Morten.
Det var såmænd kuns din dobbelte benægtelse, jeg faldt over.
Men det kan da godt være, jeg har en sær form for humor. :-)

J.L.

Re: Strøm og spænding.......
Strøm (I) er bevægelse af elektroner og måles i ampere (A). En ampere er den
strøm der løber i en leder når der på et punkt i lederen passerer en ladning
(Q) på 1 coulomb på 1 sekund, eller I = Q/t.
En ladning på 1 coulomb svarer til 6,25*10^18 elektroner.

Spænding (U) er potentialeforskel eller ladningsforskel mellem 2 punkter.
For at opbygge en spændingforskel skal den ene pol tilføres elektroner, målt
i coulomb (Q). Spændingen defineres som den energi (W) målt i joule der er
blevet brugt per coulomb for at opbygge denne potentialeforskel: U = W/Q .
Dette betyder ganske enkelt at 1V defineres som den potentialeforskel der
opstår mellen 2 punkter når der bruges 1 joule på at flytte 1 coulomb fra
det ene punkt til det andet.

Mvh.
Michael

Site Timeline