Re: Stikoni

Hej Kim

Heldigvis vil samlingen af de gamle radioer og hans unikke værksted > blive bevaret, desværre dog ikke i det mærkelige hus med de forskudte

Her i byen havde vi også sådan en mand og en forretning, han hed Anders og han lærte mig de første ting om radiobygning da jeg var 12 år, jeg er ham evigt taknemmelig.

For en måned siden fik jeg taget en række billeder som viser lidt om > livet i den gamle forretning. Det var så at sige i sidste > øjeblik.

Er det nogle billeder der bliver mulighed for at komme til at se ?

Det er meningen p=E5 sigt. Men billederne er jo taget p=E5 privat omr=E5de, s=E5 jeg kan ikke umiddelbart offentligg=F8re dem uden ejerens tilladelse. Lige pt har han nok at g=F8re med at v=E6nne sig til stort set at have mistet synet, s=E5 jeg synes at tidspunktet ikke er helt pasende. Ejeren har dog set billederne inden synet svigtede, s=E5 han ved hvad det drejer sig om. S=F8nderjyllands Radiomuseum skal til at flytte v=E6rkstedet inden s=E5 l=E6nge, i den forbindelse vil jeg pr=F8ve at tage endu et par billeder med et russisk panoramakamera, b=E5de som hj=E6lp til reetableringen, men ogs=E5 for at "fange stedet" Man kan vel sige at billedserien endnu ikke er helt f=E6rdig. Jeg melder mig igen n=E5r der foreligger nyt.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Hej Kim

Jeg afventer spændt yderligere meldinger, tak.

"Kim Christensen"

Tak for den, virkelig et stykke danmarkshistorie

Per LH

Reply to
Per

Hej Kim

Tusinde tak for den, den er næsten som et kik ind i min egen barndom der dog forsvandt i slutningen af tredserne.

Jeg håber for eftertiden at det lykkes at bevare lidt af det, dog vil den menneskelige side jo være uerstattelig og savnet af eftertiden.

museum.

dre!!

Der er heller ikke noget radiomuseum nu, det fik jeg vist formuleret lidt d=E5rligt. Men det er meningen at der skal komme et. Der er en gruppe personer der har taget et initiativ til et s=E5dant museum, nogen af dem er EUC Syd l=E6rere. Meningen var at flytte Stikonis v=E6rksted fordi det er s=E5 originalt som det er. Men ogs=E5 hans gamle radioer + noget mere skulle komme med. JyskeVestkysten har skrevet om det tidligt p=E5 =E5ret, da var museet stadig hjeml=F8s, men efter hvad avisen siger skulle EUC Syd v=E6re villig til at stille egnede lokaler til r=E5dighed, if=F8lge Stikoni p=E5 afdelingen p=E5 S=F8nder Landevej hvor radiomekanikeruddannelsen holder til. Jeg pr=F8ver stadig om jeg kan f=E5 fat p=E5 nogen af radiomuseumsfolkene, men det er ikke s=E5 nemt.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Der er heller ikke noget radiomuseum nu, det fik jeg vist formuleret lidt dårligt. Men det er meningen at der skal komme et. Der er en gruppe personer der har taget et initiativ til et sådant museum, nogen af dem er EUC Syd lærere. Meningen var at flytte Stikonis værksted fordi det er så originalt som det er. Men også hans gamle radioer + noget mere skulle komme med. JyskeVestkysten har skrevet om det tidligt på året, da var museet stadig hjemløs, men efter hvad avisen siger skulle EUC Syd være villig til at stille egnede lokaler til rådighed, ifølge Stikoni på afdelingen på Sønder Landevej hvor radiomekanikeruddannelsen holder til. Jeg prøver stadig om jeg kan få fat på nogen af radiomuseumsfolkene, men det er ikke så nemt.

Hilsen Kim

Hej igen Kim! Først et glemt "tak for de fine billeder". Jeg fik aldrig fornøjelsen af at se hans værksted, som også for mig er det rene nostalgi. Kom selv i lære som radiomekaniker i 1969, og flere af delene/instrumenterne vækker varme minder, hoho.

En lille korrektion: Radiomekanikeruddannelsen, som senere kom til at hedde Radio/TV-tekniker, er for længst lukket i Sønderborg. Det hedder nu kun(ikke helt sikker) Viborg og Ringsted, akja. Jeg har selv modtaget megen god undervisning i lokalerne på Sdr.Landevej, og var iøvrigt med til at flytte hele afdelingen ned på Grundtvigs Allé i 1970(eller 71...). Da EUCSyd er ved at klemme sig sammen i andre lokaler på Finsensgade kan der jo blive et problem mht. plads....

Under alle omstændigheder er det godt at vide, at Stigs dele ikke bare rydder på lossepladsen!!!

Mange venlige hilsner!

Torben, Faglærer. Broager

Reply to
Torben Wridt

hej Kim Flotte fotos.. de var v=E6rd at kigge p=E5. pr=F8v at snakke med OBC..han er med i det dersens museum.. s=E5 h=E5ber je= g bare ikke at det ender som det tekniske museum der har samlet bjerge af gamle ting, men stadig bare ikke kommer videre med at f=E5 vist det frem.. imens ligger det p=E5 mange lofter og, jeg er bange for at de bedste ting "siver " ud langsomt .

I=F8vrigt ,jeg kom hertil for at l=E6se p=E5 teknikum i sin tid.. og skulle bruge en LDR lige da jeg havde v=E6ret her et par dage.. s=E5 jeg og min kammerat kom jo ind til Stikoni.. jeg kan huske at det navn undrede mig, men der var sku s=E5 mange m=E6rkelige navne.. ihvertilf=E6lde ,n=E5r = man kom fra helsing=F8r. s=E5 vi regnede med at det nok var endnu et af de polske navne.. s=E5dan en LDR..jo det havde Stig da.. og vi fik en hel undervisning i hvad den kunne ..Vi blev faktisk helt benovet over hans viden.. ja s=E5danne ting kan man huske fyrre =E5r senere .. alex

Reply to
Alex