Re: Smeltepunktssænket loddetin

Hej Kim

Kan du definere lidt mere præcist hvad det er du mangler ?

Mvh Max

Re: Smeltepunktssænket loddetin
Hej Kim

Ikke helt, jeg kender mange legeringer der kan betegnes
som smeltepunktssænket loddetin. Hvad er data på
den legering du efterlyser.

Mvh Max

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Brug IR varme fra undersiden af printet og termostatstyret varmluft fra
oven.

Bo //

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Almindelig loddeting smelter ved 183-188 grader, med sølv så falder
smeltepunktet til 179 grader.
Blyfri loddetin 217 til 221 grader.
Et check ved Elfa viser ikke nogen væsentlig prisforskel mellem dem.

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Efter lidt søge på google kan jeg se at det er noget ret specielt, når det
tilsættes almindelige lodninger sænker det smeltepunktet af loddetin til
noget under 150 grader.

Re: Smeltepunktssænket loddetin
Hej Kim

sekunder

Det er godt nok en noget speciel legering der her er tale om,
smeltepunktet er opgivet til 58 grader, det er under Woods metal.
Det bliver desværre nok ikke nemt at finde billigere, selv i USA
koster en 16 fod industri pakke jo 79 $.

Man kan jo lodde et helt print op, og så fjerne alle komponenterne
igen ved at holde printet under den varme hane :)

Mvh Max

Re: Smeltepunktssænket loddetin
Hej Kim

Jeg kan fint se ideen i det, men desværre er prisen lidt høj.
Men den slags metaler er dyre, jeg har bl.a. set noget lignende
brugt til at støbe optik fast med og til at fylde meget tyndvægede
rør med når de skulle bukkes, men fælles for disse metaller
var desværre den høje pris.

Kan du ikke give en oversættelse, det irretere mig at jeg
ikke rigtig fatter hvad der står :)

Mvh Max

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Vicinity og adjacent er nærmest synonymer, men kan nok skrives nogenlunde
som:

'Vi er i nærheden af et område, der ligger tæt på en lokalitet.'

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Smeltepunktssænket loddetin
Hej Kim

det er

På den anden side skal man jo ikke købe det tin ret mange gange
før en sådan station begynder at blive en rentabel investering.

Tak for info, det var altså noget vrøvl som jeg også opfattede det som :)
eller bare en overdreven konstatering. Oversætteren gav følgende

Hr , vi er i nærheden af en område hosliggende hen til en placering

Hvilket jo heller ikke giver megen mening. :)

Mvh Max

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Er det ikke et spørgsmål om at bruge flux? Det er ihvertfald den
fremgangsmåde jeg har lært, uden at vide noget om smeltepunktssænket tin.
1: Fiksér chippen ved at lodde et eller to ben fast.
2: Dryp flux på chip-benene
3: Sørg for at have tilstrækkelig med tin på loddespidsen, og før spidsen
henover de "flux-våde" ben.
Benene burde nu være loddet lige så fint. Iøvrigt kan man få loddespidser
med et lille hulrum i spidsen, hvor der kan være lidt smeltet tin, netop til
ovenstående opgave.

Mvh Magnus

Re: Smeltepunktssænket loddetin
UPS!

Mvh Magnus

Re: Smeltepunktssænket loddetin

At lodde en kreds ud er vel forstadiet til at montere en ny?

Med de meget små lodde-øer skal man være meget forsigtig (=termostat styret
varmluft), for ellers slipper de printpladen, og så har man et reelt
problem...

Bo //

Re: Smeltepunktssænket loddetin

Det var da et af de bedre tilbud =)
Jeg plejer også at have held til at skære benene af helt inde ved kredsen
med en skarp skalpel... (den er ikke skarp derefter!)

Mvh.
 Anders

Re: Smeltepunktssænket loddetin
allerede
først selv.

så er der dem af os der bare overgiver skidtet til en montrice :)
så er sagen klaret på ingen tid :)

Mvh
Rasmus Riber
OZ1TUX