Re: PIC16F84 "ser" forkert på indgange

Du har nok svævende indgange. Prøv at forbinde dem til stel med en

> passende modstand, så du er sikker på at de bliver trukket lave

Se dét var lækkert. En 1K mellem hver indgang og 0V - jeg har ikke set et eneste problem siden jeg satte de modstande på.

Mange tak for hjælpen.

--
Thomas
Reply to

Hæ, så vendt til du skal bruge det klasiske ben 4 på port A ... ved ikke om det gælder for F84, men det gælder for næsten alle andre i 16 og

18 serien :)
--
VH
Lars Molnit

Ku' du' ikk' lade være at grine, og bare rent forbyggende komme med en ganske kort beskrivsel af problemet, så andre kan være forberedt.

Jeg kan godt huske at der er et eller andet, men jeg kan ikke huske det.

Det er en open-drain udgang, så vidt jeg husker.

Der er måske andre fælder?

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Sorry, og jo, det kostede mig også en del grå hår første gang jeg stødte på den.

Ben 4 på port A, er en Open Drain Output :) derved kan den ikke trække sig selv høj, men kræver en Pull-up modstand. Hvis man kigger i databladet, er man ikke i tvivl, men opfatter man den som et alm. output, som resten af PIC'ens. vil den ikke virke efter planen.

--
VH
Lars Molnit

1K er måske lige i underkanten. Med 5V ved højt niveau går der jo 5mA, og det er jo ikke uden betydning hvis man f.eks. kører med batterier. Desuden kan det også sagtens tage pusten fra de generatorer der skal drive porten til højt niveau. Generelt er 100k-1M tilstrækkeligt til at holde en port på 0V-1V, hvis generatoren der driver porten ikke kan drive sig selv til lavt niveau.
Reply to
Thomas Thorsen [9000]