Re: Optisk aftastning af rød lysdiode i elmåler ?

Hej Bo
Inden du begynder at bruge en masse tid og penge på dit projekt.
Kontakt dit lokale elselskab, de stiller gerne en pulsudgang til rådighed
(måske mod betaling/gebyr)
Du vil få en S0 puls, der er en klart defineret strømpuls, værdi fremgår af
din elmåler, ofte en skæv værdi 16.67 imp/kw.
Mvh Ole.

Re: Optisk aftastning af rød lysdiode i elmåler ?

Hej.

Jeg er ved at lave noget data logning på mit elforbrug i huset.

Jeg har experimenteret med, at kunne aftaste den røde lysdiode som
blinker i min elmåler.
Der er et klart plexiglaslåg på elmåleren og mellem låget og lysdioden
er der max 3cm, lysdioden er ø5mm.
Elmåleren er monteret i en LK udendørs kasse.

Jeg har prøvet med et fototransistor MEL32 og med en fotodiode type
BPW24 og en BC547B (noget fra rodekassen).
Men det virker faktisk ikke. (jeg og analog elektronik ikke er særlig
gode venner)

Så hvis der er nogle der har et forslag til hvordan jeg skal opbygge
sådan en aftaster vil det være kærkomment.

Hvis der  er lys fra omgivelserne, skal du nok have et rødt filter foran
fotodioden samt en linse som samler "et større areal" lys og fokuserer ind
i fotodioden.

Eller et webkamera og noget digitalt signalbehandling (nah det var vist
overkill)

mvh
JBH

Re: Optisk aftastning af rød lysdiode i elmåler ?

Jeg skulle lige til at forslå det :-) Men hvis han har kameraet i huset
er det ikke sikkert at timeforbruget ved den løsning bliver større end
ved at lave noget fra bunden. Et ccd/cmos kamera er jo "bare" en masse
fototransiterer der er pakket pænt ind :-)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Optisk aftastning af rød lysdiode i elmåler ?
Hej.

Jeg har et foreslag til dig her:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/ledinput.html

PS konstruktionen kan ikke se om dit led lyser eller ikke, det ser kun
hurtige ændirnger i lysstyrken, du bør bruge et fargefilter foran din
fotodiode.

--
Hilsen
   Peter N Petersen