Re: Optisk aftastning af rød lysdiode i elmå ler ?

Hej Bo,

Jeg har experimenteret med, at kunne aftaste den røde lysdiode som > blinker i min elmåler. > Der er et klart plexiglaslåg på elmåleren og mellem låget og lysdioden > er der max 3cm, lysdioden er ø5mm. > [...] > Jeg har prøvet med et fototransistor MEL32 og med en fotodiode type > BPW24 og en BC547B (noget fra rodekassen). > Men det virker faktisk ikke. (jeg og analog elektronik ikke er særlig > gode venner) > > Så hvis der er nogle der har et forslag til hvordan jeg skal opbygge > sådan en aftaster vil det være kærkomment.

En tilsvarende rød LED brugt som fotodiode vil udelukke meget af det omgivende lys (alt undtagen de bølgelængder på omkring de 660nm der også vil være i "hvidt" lys).

Prøv denne (klassiske) opstilling og kig på det output du får, måske skal der filtreres lidt og en comparator (eller blot en diode) kan skære baggrundsstøjen fra.

En afskæmning af omgivende lys kunne måske være en fordel, hvis du kan få fat i en stor sugekop kunne du montere en rød LED i et hul i midten (lufttæt ;) og så male ydersiden af 'koppen sort. Så er det bare at ploppe den på målerens plastoverflade.

--
Venlig hilsen,
Søren