Re: Nem strømbegrænser?

Hej Benny,

Groft sagt kan du nok klare dig med noget i denne retning:

        FET
+12V O---+ +-+--------------------+
         | | |                    |
         =====      /|            |
            |      /+|------------+
            +-[R]-<  |            |
                   \-|--O Uref  [0R01]
             CA3140 \|            |

  0V O----------------------------+

Det er dog ret simplificeret og det vil fx. kræve en voldsomt stor FET
(nok en array af FET's).

Princippet:
Så længe spændingsfaldet over seriemodstanden er lavere end Uref vil
FET'en være fuldt åben. Når de to spændinger er ~ens vil der lukkes ned
for den og da det er et feedback-system vil det tilpasse sig den strøm du
har valgt gennem din Uref.

Nu har en motor jo EMF, så spændingen over seriemodstanden skal filtreres
med en passende tidskonstant og udglattes.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg burde i mit første indlæg have forklaret noget mere om hvad det skulle
bruges til. Helt enkelt er det en elmotor jeg har sat på min cykel.
Veloprincip. Men for at undgå at motoren/dækket brænder af har jeg brug for
en simpel konstruktion.

Tak.

Re: Nem strømbegrænser?

for
for
Amp.

Hej

Øh fint nok, men det bliver da en del effekt der skal væk med en linear
regulator. Jeg ville bruge en PWM regulator.
Personligt ville jeg bruge en 8 benet mikro med PWM udg til en logisk MOSFET
og et par AD indgange det måler på strømmen, køleplade-temp og
batterispændingen.

Venligst

Benny (en anden)

Re: Nem strømbegrænser?
Hej Benny,

Så er det bare ikke simpelt mere ;-O

Der er nu ingen grund til en µprocessor og A/D-C og temperaturmåling, en
PWM-generator i en lukket sløjfe med dens strømfeedback er rigeligt... En
dobbelt OP-AMP, en passende FET og det løse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Sandt nok, sandt nok

Min erfaring er at du skal holde øje med temp på kølepladen også, for hvis
motoren belastes så bliver transistorene stegt.

Jeg tror at jeg vil lave noget kode til en Nitron. Der er flere der har
spurgt til DC motorer

Benny

Re: Nem strømbegrænser?
Hej Benny,

Hmmm, min erfaring siger at hvis man skal det, så har designeren sovet
gebommerligt i timen ;)

Jamen så god arbejdslyst da :)

--
Venlig hilsen,