Re: Næsten ny strømforsyning død....

Den store effekttransistor.

Brænder den af, kortslutter den og sender fuld drøn igennem til
udgangen.

Re: Næsten ny strømforsyning død. ...
Præcist, bl.a 2n3055 er kendt for at det er den primære failuremode ved
overspænding - derfor er _store_ transorbere en god ting på udgangen
samt en reverse diode tværs over serietransistoren en god ting.

/carsten

--
Been there, done that and i'm wearing the t-shirt.

Re: Næsten ny strømforsyning død....

Okay, jeg har ikke en 2n3772 på lager.....Kan jeg erstatte den med 2n3055?

Jeg har 2n3055 i skuffen, men ikke den anden...Kan dog se at 3055 ser ud til
at have en højere hfe....

Vil det gå an?

Mvh
Henrik

Re: Næsten ny strømforsyning død....

prøv af :)
2N3772 er på 60V 20A .... 2N3055 er på 60V 15A begge NPN

MC1723CP er lige så kendt i strømforsynings sammenhæng som Elvis på plade :)
den er ikke særligt kritisk

til

3055 er primært en switch
3772 er amplifier/switch