Re: Næsten ny strømforsyning død....

Henrik Mortensen skriver:

> Nogen der har et forslag til hvad der kan mosle spændingen ovenud af > skalaen, og fjerne strømbegrænsningen i et hug?=

Den store effekttransistor.

Brænder den af, kortslutter den og sender fuld drøn igennem til udgangen.

Præcist, bl.a 2n3055 er kendt for at det er den primære failuremode ved overspænding - derfor er _store_ transorbere en god ting på udgangen samt en reverse diode tværs over serietransistoren en god ting.

/carsten

--
Been there, done that and i'm wearing the t-shirt.
Reply to

Okay, jeg har ikke en 2n3772 på lager.....Kan jeg erstatte den med 2n3055?

Jeg har 2n3055 i skuffen, men ikke den anden...Kan dog se at 3055 ser ud til at have en højere hfe....

Vil det gå an?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse

prøv af :)

2N3772 er på 60V 20A .... 2N3055 er på 60V 15A begge NPN

MC1723CP er lige så kendt i strømforsynings sammenhæng som Elvis på plade :) den er ikke særligt kritisk

til

3055 er primært en switch 3772 er amplifier/switch
--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen