Re: Monitor rep. (HOT igen igen:-)

Hej!

BUen går når jeg tænder skærmen.

Jeg har haft trafoen ude og der er i trafoen modstanden er lav, dvs. under 1 ohm Uden trafoen monteret ligger der 20Mohm på printet mellem HOT og B+ terminalerne. Skal det være sådan eller hvor meget plejer der at ligge i trafoen?

Er der lidt tommelfingerregler eller tips nogen kan øse ud af? ;-)

--
Vh. Peter Andersen
Reply to

Dvs. der er 1 ohm mellem benet på trafoen hvor B+ kommer og stel? Hvis dette kan lade sig gøre mens trafoen er ude så er den defekt.

Lytten i B+forsyningen og den sidder ved SMPS-trafoen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"
Reply to
Kim Voss Schrader

Som jeg skrev så kan jeg måle 1 ohm mellem det ben hvor B+ forsynes til trafoen og det ben hvor collektor på HOTen er forbbundet til trafoen. Der er ingen forbindelse ellerm disse to ben på trafoen og de andre ben.

Det jeg bare forsøger at finde ud af er hvor stor ca. er(skal være!) modstanden mellem de to terminaler B+ og collektor på HOTen er forbundet til på trafoen.. snakker vi ohm eller kohm eller hvordan? den ene ohm jeg kan måle virker som en temmelig stor belastning for HOTen at arbejde med...

--
Vh. Peter Andersen
Reply to

Hehe, og jeg sidder her og fatter ik hvorfor du ik forstår hvad jeg snakker om.. det er da så lige til :-)

Jeg tror sagen er den at denne her skærm er særdeles simpelt lavet, er er særdeles få komponenter i den så der er strøget alt unødvendigt. Dioder og andre halvledere er checket. De få lytter der sidder i er også.

Men som jeg skrev så går emitteren direkte til stel, collectoren til trafoen og det er altså her mellem collectoren og B+ på trafoen jeg har den ene ohm med en fungerende HOT (BU). Kan det passe eller skal der være mere?

Det er jo så spørgsmålet hvor meget kobbertråd der er viklet om. Men som jeg spurgte om: snakker vi 1 ohm her eller 500ohm eller hvordan?

--
Vh. Peter Andersen
Reply to

Hvis der er hul igennem (og ikke til stel :)) er alt vist ok. Der er jo ikke megen modstand i et par meter kobbertråd. Om ikke andet kan du ihvertfald ikke påvise en defekt trafo på _denne_ måde.

Har du checket for løse forbindelser i liniedelen, driverdelen, smps'en m.v.?

Har du checket boosterkondensatorer? Små runde blå? Flækkede?

Løse forbindelser? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"
Reply to
Kim Voss Schrader

Fint, tak for det!

Flækkede er de i hvertfald ik, jeg skal prøve at måle lidt på dem.

:-) åbenbart ikke nok:-) Jeg går videre med sagen i morgen. Tak for responden...

--
Vh. Peter Andersen
Reply to