Re: Måling af strøm forbrug

En strømtransformer koblet direkte til joystikporten. Glem det der uP værk,
det skader kun og koster ekstra strøm :-)

Klaus

Re: Måling af strøm forbrug

værk,

Det er jo ikke nødvendigvis nok at måle strømmen. Et kendskab til
fasedrejningen mellem strøm og spænding gør at man kan beregne effekten.

Hvis der er et standby forbrug, kan man jo ikke bruge PC'en til at logge
det.

Analog Devices laver mange forskelleige kredse, der kan måle måde een og
trefaset effektforbrug.
http://www.analog.com/Analog_Root/sitePage/mainSectionHome/0,2130,level4%253D%25252D1%2526level1%253D117%2526level2%253D139%2526level3%253D%25252D1,00.html

Bo //

Re: =?iso-8859-1?Q?M=E5ling?= af =?iso-8859-1?Q?str=F8m?= forbrug

Hvad så med induktive og kapacitive belastninger ?

Good point there

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: =?iso-8859-1?Q?M=E5ling?= af =?iso-8859-1?Q?str=F8m?= forbrug

Ja, det er jeg klar over, men kan man måle strøm på en ohmsk belastning
ved hjælp af fasedrej ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Måling af strøm forbrug

Næh, det jeg mente med mit indlæg er at effekten ikke kan bestemmes blot ved
at gange strømmen med 230V, og så regne med at det passer med afregningen.
At der går en (veksel-)strøm, er jo ikke ensbetydende med at der afsættes
effekt.

Bo //

Re: =?iso-8859-1?Q?M=E5ling?= af =?iso-8859-1?Q?str=F8m?= forbrug

De gode gammeldags elmålere som de fleste af os har, kan, så vidt jeg
har hørt rygter om, ikke måle på de kapacitive belastninger. En af
historierne skulle gå på at få en ordentlig kondensatorbank til at
trække (gratis) strøm og så blæse varmen væk derfra. Jeg ved ikke om det
virker, men min tilgang til strore fasebatterier er i orden, så måske
det skulle prøves ???

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Måling af strøm forbrug

vidt jeg
af
at

Hvis belastningen virkelig er rent kapacitiv, så får du jo ingen
varme. Og får du varme er en del af belastningen ohmsk, og så
kører elmåleren.  :-/

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: =?iso-8859-1?Q?M=E5ling?= af =?iso-8859-1?Q?str=F8m?= forbrug

Jo jeg gør, tro mig.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Måling af strøm forbrug
ingen

Det vil jeg godt ha' en forklaring på hvordan kan lade sig gøre!
;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Måling af strøm forbrug

Det vil jeg også gerne have en forklaring på! Hvordan kan der hentes varme
fra en ren reaktiv effekt (hvis altså belastningen er ren kapacitiv) ? Hvis
der skulle afsættes reel effekt skulle der være ohmsk  belastning til stede.
Samtidig skulle der trækkes en kæmpe strøm for at få afsat effekt i
modstanden da den kapacitive belastning har faseforskudt strøm og
spænding -90 grader! Så jeg tror ikke det ville kunnne svare sig!

Eller er det mig der er galt på den?

--
MMJ

Re: Måling af strøm forbrug

Mener du strømforbug eller effektforbrug?

Effektforbrug: Der skal øjebliksværdierne af strøm og spænding ganges sammen
for at få korrekt værdi. Det kan enten gøres digital ved at konvertere strøm
og spænding med nogle kHz og så gange sammen i en MPU, eller ved at bruge en
analog multiplier (der stadig ganger strøm og spænding) og så bare udjævne
udgangssignalet fra den.

Strømforbrug: En strømtransformer er lige sagen her. LEM laver nogle smarte
nogle, se f.eks. her: http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/5798.htm
Den model jeg linker til er dog så hurtig at du får øjebliksværdien og ikke
RMS eller middelværdi.

Re: Måling af strøm forbrug

hvis det skal forstås som om du vil måle din pc's effektforbrug, så kan du
købe en effektmåler(kWh meter) for 150~200kr i
byggemarked/isenkræmeren/elektrikeren. den sætter du i stikkontakten og
pc'ens netledning i måleren.

 - patrick

Site Timeline