Re: Måling af modstand af en nybegynder

Ikke noget, modstanden i pæren er bare lav, når den ikke er varm.

Reply to
HKJ

Jeg eksperimenterer med mit nyindkøbte multimeter

> og forsøger, for at øve mig, bl.a. at måle modstanden > i en elpære på 40Wat 220V. > Hvorfor får jeg 96 når formlen siger 1.200. > Hvad gør jeg galt?

Modstanden i en pære er meget mindre når den er slukket i forhold til når den er tændt. Derfor er det ikke så underligt.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Jeg har også øvet mig på husets stikkontakt med det resultat at HFI'en stod af. Da havde jeg drejekontakten på 2M ohm.Jeg havde hørt noget om, at man kunne teste om et jordstiks jordforbindelse var i orden. Rød i fase og sort i jordforbindelsen. Er det noget sludder eller var min indstilling forkert?

hilsen kay

Reply to
Kay Larsen

Så skal du da vist ikke have spænding på anlæget. Ohm måles ikke på noget med spænding på. Du kan da være glad for at dit instrument overlevede.

--
   Calle
Reply to

Kay Larsen skriver:

Kun et godt multimeter overlever at ohm'e nettet. Dit blev reddet af HFI'en

Skal du endeligt måle jord (ohm) er det mellem nul og jord du skal måle.

Bedste måde er at måle AC mellem nul og jord, Under 5 volt så er den rimelig.

det er Modelbane Europas hjemmeside