Re: LED der viser aktivetet =?iso-8859-1?Q?p=E5?= harddisk

Er det ikke nok med den fra mainboardet ?

Endnu engang vil jeg henvise til den nok så geniale side:
http://hwb.sunsite.dk /
(husk nu at bookmarke den)

Nærmere bestemt:
http://hwb.sunsite.dk/co_IdeInternal.html
Pin 39 bør være lysdiodedriver.

I de gode gamle dage, var der et stik direkte på HDD'en til det, men det
er vidst sparet væk i dag....

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: LED der viser aktivetet på harddisk
- Nej, for jeg vil gerne have det så er er en diode for hver af harddiskne.

ordne
- Kan godt se fornuften i at det skulle være den, men kan så bare ikke se
hvordan man kan sætte en diode på hver af de to harddiske. Håber det er til
at forstå hvad jeg mener

Jeppe

Re: LED der viser aktivetet på harddisk

Man skal nok have fat i disse tre signaler:

37      /IDE_CS0           (1F0-1F7)
38     /IDE_CS1         (3F6-3F7)
39     /ACTIVE         Led driver

37 og 39 lav for disk 0
38 og 39 lav for disk 1

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: LED der viser aktivetet på harddisk

til

Jeg kan sgu ikke rigtig få det til at virke.
Jeg er gået ud fra at pin1 er det røde kabel?
Hvis jeg måler på kablet når maskinen kører er der 5V i 37 og 39 - falder
til ca. 2,5V når harddisken er aktiv. Og så der der ikke noget på 38 og 39.
Det skal lige siges at jeg ikke kan huske om det er omvendt!!!
- håber nogen kan hjælpe med hvad jeg gør forkert!!!

Mvh. Jeppe

Re: LED der viser aktivetet på harddisk

39.

Ikke noe skulle jeg tro.  2.5V målingen kommer nok av at det er hurtige
pulser der, med snitt på 2.5 Volt.
Pulsene går nok tilnærmet ned i 0V ved aktivitet, det ville du kunnet se på
ett Oscilloscope.

MVH Tom-Vidar

Re: LED der viser aktivetet =?iso-8859-1?Q?p=E5?= harddisk

Ødelæg et kablet (man har vel nok af dem), så ledningen fra ben 39 er
fri fra begge diske. Mål i første ombæring på dem om det er det rigtige
signal og byg derefeter en lille driver, til dioderne.

det er Modelbane Europas hjemmeside