Re: Laser teknik...

Jeg så på et tidspunkt et passivt røngten kamera. det virkede ved
baggrundsstråling, altså ingen røngtenkanon, ganske ufarligt og på størrelse
med et ældre VHS kamera. de blev udviklet til brug ved den engelske kanal,
for at kunne fange grænseovberløbere uden at skulle stoppe lastbilerne. de
var i stand til at finde folk gemt på bilerne mens de kørte forbi. samtidig
kunne de bruges til forskellige sikkerhedsformål (våben osv).

 - patrick

Re: Laser teknik...
For lige at starte et sted, så kan de briller jeg taler om købes i
en eler anden spy shot (kan selvfølgelig ikke huske hvilken), for
sølle 24.000kr., så er det lidt billegere at give en drink i
baren, hvis i forstår sådan en lille en  =)

Mht. til den omtalte laser, så er det nu ikke noget jeg har set i
en James Bond film, jeg så sådan en på ebay, den kunne dog "kun"
skære i træ.
Og så var det jo jeg tænkte, at der måtte være nogen kloge hoveder
herinde, der vidste om det kunne lade sig gøre.
Det skulle jo helst være på størrelse med en maglite 2XAA, men det
lyder til at det ikke er noget man bare laver (med mindre man
hedder Mac Gyver).

Men er det rigtigt at hvis metallet skinner, så bliver trålen ledt
væk fra metallet, og istedet brænder der hvor metallet så skinner
hen???
Og vil det kunne lade sig gøre at bruge en laser uden nedkøling?
Og skal man skære med den under vand?

Det var en masse spørgsmål, så må vi se om nogen kan svare.

Re: Laser teknik...

Naj deeet.

Mja, mere eller mindre, infarød stråling reflekteres ikke lige godt fra alle
metaller, f.eks. er guld og kobber vældigt til at lave laserspejle af.

Joda, men pga. opvarmningen af gassen i laseren nedsættes effekten hurtigt
når temperaturen stiger. Det virker bedst når molekylerne holder sig
nogenlunde i ro ;-)

Nej ikke nødvendigvis, det bruger man mest af hensyn til miljø mm. Og så
oser det fælt når man skære i mursten skulle jeg hilse og sige :-)

Der er sikkert også nogen der kan komme med en del mere akademiske svar end
jeg, men det er næppe relavant når du jo bare lige vil vide hvordan og
hvorledes... Prøv at daffe omkring www.howstuffworks.com og se om der ikke
er lidt mere om lasere.

Mvh
//zigge