Re: Laser teknik...

> Prøv at se her:

Jeg så på et tidspunkt et passivt røngten kamera. det virkede ved baggrundsstråling, altså ingen røngtenkanon, ganske ufarligt og på størrelse med et ældre VHS kamera. de blev udviklet til brug ved den engelske kanal, for at kunne fange grænseovberløbere uden at skulle stoppe lastbilerne. de var i stand til at finde folk gemt på bilerne mens de kørte forbi. samtidig kunne de bruges til forskellige sikkerhedsformål (våben osv).

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

For lige at starte et sted, så kan de briller jeg taler om købes i en eler anden spy shot (kan selvfølgelig ikke huske hvilken), for sølle 24.000kr., så er det lidt billegere at give en drink i baren, hvis i forstår sådan en lille en =)

Mht. til den omtalte laser, så er det nu ikke noget jeg har set i en James Bond film, jeg så sådan en på ebay, den kunne dog "kun" skære i træ. Og så var det jo jeg tænkte, at der måtte være nogen kloge hoveder herinde, der vidste om det kunne lade sig gøre. Det skulle jo helst være på størrelse med en maglite 2XAA, men det lyder til at det ikke er noget man bare laver (med mindre man hedder Mac Gyver).

Men er det rigtigt at hvis metallet skinner, så bliver trålen ledt væk fra metallet, og istedet brænder der hvor metallet så skinner hen??? Og vil det kunne lade sig gøre at bruge en laser uden nedkøling? Og skal man skære med den under vand?

Det var en masse spørgsmål, så må vi se om nogen kan svare.

Reply to
Martin Pedersen

Naj deeet.

Mja, mere eller mindre, infarød stråling reflekteres ikke lige godt fra alle metaller, f.eks. er guld og kobber vældigt til at lave laserspejle af.

Joda, men pga. opvarmningen af gassen i laseren nedsættes effekten hurtigt når temperaturen stiger. Det virker bedst når molekylerne holder sig nogenlunde i ro ;-)

Nej ikke nødvendigvis, det bruger man mest af hensyn til miljø mm. Og så oser det fælt når man skære i mursten skulle jeg hilse og sige :-)

Der er sikkert også nogen der kan komme med en del mere akademiske svar end jeg, men det er næppe relavant når du jo bare lige vil vide hvordan og hvorledes... Prøv at daffe omkring

og se om der ikke er lidt mere om lasere.

Mvh //zigge

Reply to
zigge