Re: K: Vacuumpumpe til lodde-os udsuger [3460 Birkerød]

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:42013337$0$48322$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Joeh, ganske smart, men jeg vil have en løsning hvor udsugningen sker ½cm

over

loddespidsen via et tyndt rør (jeg lodder tit og ofte inde i apparater af

div.

slags).

Den er også noget mere bekvem end de andre udsugningsløsninger man ser i dag..

> Så jeg skal have lavet godt med sug i en silikoneslange med en indre

diameter på

omkring 5mm oder so. > > Og der kan jeg næppe få nok kraft i et par kabinetblæsere :-(

Kompressoren fra et køleskab er en nem og billig/gratis løsning.... Den larmer heller ikke meget.. Samtidig kan du så lave trykluft til hmmm... jaa.. At blæse støv ud af fjernsynene :-)

Hvis den ikke suger kraftigt nok er det jo bare at smide den tilbage på lossepladsen, hvor den kom fra..

/peter

Hej!

Q wrote: ...

Well, kan sådan een bruges til luft alene? Brænder den ikke sammen pga. mangel på kølemiddel?

Enig :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Ja, sagtens.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:42016a70$0$48315$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

mangel

Jeg byggede for en del år siden en kompressor bestående af en gammel 11kg gasflaske, en pressostat (trykafbryder ) og en kompressor fra et køleskab.. Den lever da endnu... Det eneste du skal være obs på er at den er fyldt med olie, så når du har "frigjort" den fra køleskabet må du ikke vende den på hovedet :-)

Prøv det, og smid en tilbagemelding her, hvis du har problemer..

/peter

Den Thu, 03 Feb 2005 01:04:03 +0100. skrev Kim Voss Schrader:

Vi har en i PA-firmaet til at blæse festivalpladsen ud af forstærkerne med, kører fint på 15'tende år. Får en sjat olie i indsugningen en gang i mellem (hvert 5. år). Består af en Danfoss kompressor, 11 kg gasflaske, og en pressostat af ukendt herkomst. Lydløs med mindre en eller anden id... har skruet på pressostaten, så den forsøger at få

300 bar i flasken.

Kan benyttes som smd udloddestation med en benzinslange på indsugningen. Man tager sin malingsafbrænder og varmer kredsen til tinnet flyder, et hurtigt sug med slangen på ryggen af kredsen, og vupti;-)

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Kim Voss Schrader skriver:

Ja

Nej, min far havde gennem 15 år en køleskabskompressor hængende på væggen til oppumpning af cykler osv. Den var der aldrig problemer med.

Q skriver:

Du er jo genial !

Hej Kim

over

div. slags).

Du er vel klar over at du kan få et nyt håndtag til din Weller kolbe hvor punktudsugningen er lavet ?

Hej!

Max wrote: ...

Ja, for vi havde sådan et system på HTX da jeg gik der for maaaange år siden :) Hvor har du set sådan en kolbe henne og til hvilken pris?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Q wrote: ...

Hvor finder man iøvrigt nemmest en køleskabskompressor? Gutterne på den lokale genbrugsstation bliver nok mugne når jeg piller een ud af et køleskab dernede :(

Og hvad egentligt med kølemidlet i systemet? Er det ikke skadeligt at lukke ud længere? Man er jo heldigvis gået væk fra freon, men hvor skadeligt er det nye?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Det er selvfølgelig OK at bruge en gammel køleskabskompressor til Vakuum el. trykluft, blot skal man være opmærksom på at der i trykluften er oliedampe og at olien tid efter anden forsvinder. I køleskabe er det ikke noget problem med olien i kølesystemet, det komme blot tilbage i kompressoren. Så når en kompressor bruges til trykluft skal den engang imellem efterfyldes med en spec. olie.

m.v.h.

Børge "Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Børge Larsen

Hej Kim

siden :)

Jeg køber den slags udstyr hos

Prisen må jeg tilstå at jeg ikke kender, men jeg har bl.a. hos HIN købt nye håndtag med udsug til gamle kolber.

Hvis du kikker på HIN's webshoop og søger på varenummer 52515399, ja så kan du se hvorledes det ser ud.

Jeg har brugt en til at blæse i et ætsekar, og jeg syntes den stank.. men det er nok kun de første par ur.. tror det måske er ilien i den.. men ved det ikke

Kasper

Reply to
Repzak

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:4201eadf$0$29852$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

lokale

dernede :(

Hvis det er samme type folk som på lossen heroppe tager du en en sixpack med i hånden ( diskret, i en plasticpose ) og spørger om ikke du kan hente en kompressor....

Alternativt finder du en lokal hvidevare-reparatør og spørger efter det samme..

/peter

"Repzak" skrev i en meddelelse news:4202152e$0$29855$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er olien du kan lugte..... Men det er vel ligegodt, når den skal bruges som udsugning..

/peter

Hej!

Max wrote: ...

Well, iflg. deres webshop koster den 0,- plus porto :-)

Jamen det ser jo smart ud! Sådan en fætter må jeg se at få fat i og det er jo endnu mere smart når man kan ombygge sin eksisterende loddekolbe. Pt. er jeg iøvrig bruger af en Weller WECP20...

Så mangler jeg kun en kompressor (scrapheap here I come :-)) og x meter silikoneslange...

Hvor skaffer man iøvrigt sådan noget slange henne? Og er det dyrt?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Repzak wrote: >

Well, nu skal den suge, så den kan stinke ad pommern til ude på altanen - misa don't give a f... ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Q wrote: ...

Må se hvad jeg kan gøre for at overtale dem :)

Også en mulighed.

Men er kølemidlet giftigt? For jeg vil ikke bidrage til drivhuseffekten... Man opsamler jo freon'en fra gamle køleskabe så den ikke slippes løs i atmosfæren.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

-------cut------

Et filter (evt. benzinfilter til en bil) til at sætte på før kompressoren, på sugesiden. Din lodderøg indeholder mange partikler, der med tiden vil sætte sig i kompressoren hvis du kører uden filter.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Kim Voss Schrader skrev i meddelelsen ...

Man

atmosfæren.

De skabe der skrottes nu, indeholder givetvis R134a, som ikke som sådan er giftigt, men dog kan give eksem. Det er uskadeligt for ozonlaget, men påvirker drivhuseffekten flere tusinde gange mere end CO2 :-( Kølemidlet skal derfor opsamles.

Hvad værre er for det Du vil bruge kompressoren til, er den polyol-ester olie kompressoren er påfyldt. Den er ekstremt hygroskopisk, (optager vand fra luften), så levetiden vil være ret kort i dit setop. Olien _kan_ skiftes til normal mineral olie, men det er lidt svært.

De helt nye kompressorer med Butan eller Propan bør Du nok undgå ;-) Selv længe efter at en sådan er demonteret kan den statig sende små stikflammer ud af rørene. :-)

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen