Re: induktiv belastning

Tværs over, så den er i spærreretningen ved normal drift

--
/carsten
Reply to

når man skal trække en induktiv belastning med en MOSFET

> sætter man gerne en beskyttelses diode, men hvor er det lige man sætter

den

> i serie med belastningen eller parallelt med belastningen

Det er ikke farligt at trække belastningen. Det farlige opstår når man slukker den igen. Da det er en selvinduktion, man pludselig lader strømmen falde i, stiger spændingen over den. Derfor er der nogen, der sætter en diode parallelet over spolen, for at hindre at spændingen på FET'ens drain bliver højere end forsyningsspændingen. Det bevirker så en langsommere slukning af strømmen.

Mange moderne MOSFET'er tillader at man ikke har en diode over poslen, og de kan holde til at slukke med væsentligt højere spænding. Dermed sker slukningen hurtigere.

Og mange har en "frihjlulsdiode" indbygget med samme spec som FET'en

--
/carsten
Reply to

Mange store relæer til DC (typisk automobil relæer til 50+amp) må IKKE clampes med en diode, for så bliver den mekaniske tilbagetrækningstid for lang, og kontakterne lever for kort tid på grund af lysbuen.

tak så fik vi lige det sat på plads ;-) /Carsten

Reply to
Carsten F

Hej

Mindes noget med vi i autopiloter satte en modstand i serie med dioden for at minimere tiden fra power off til relæet slipper... (ellers kunne piloten finde på at pendle)

man kan jo også have en zener diode i serie, så man kun hiver det ned til lidt under drain max spændingen

Kasper

Reply to
Repzak

...parallel ?

Men det er jo netop det en moderne MOSFET gør, idet der i databladet er specificeret den energi, der må futtes af i transistoren, når dens body diode går i avalanche breakdown.

Energien i spolen beregnes som 0.5 x L x I^2, og holder den sig under den opgivne energi i databladet, er der ingen naturlig grund til at bruge en diode.

-bruger netop denne egenskab ved store MOSFET'er til at sikre at min selvinduktion (2mHy) kan slukke ved ca 1kV fra en strøm på ca 80Amp. En ganske gruseom energi at skyde af i transistoreren, der iøvrigt er vandkølede af samme årsag.

God weekend

Hej bo det lader til at du har styr på sagerne, jeg er bare helt på barbund ved hensyn til spolen, det eneste der er oplyst er 3V 2A og med hensyn til MOSFET har jeg fået oplyst et IRF540n skulle være et godt valg, hvad den også ser ud til at være, men man vil jo gerne være sikker på at det også holder i det lange løb, jeg har indkøbt nogle sch dioder 40V 8A som beskyttelses dioder, mit problem var lige hvor jeg skulle sætte dem for når man læser her i NG er der forskellige meninger om sagen du skriver parallel, men parallel ved hvad ? spole eller MOSFET?

/Carsten

Reply to
Carsten F