Re: induktiv belastning

den

Det er ikke farligt at trække belastningen. Det farlige opstår når man
slukker den igen. Da det er en selvinduktion, man pludselig lader strømmen
falde i, stiger spændingen over den. Derfor er der nogen, der sætter en
diode parallelet over spolen, for at hindre at spændingen på FET'ens drain
bliver højere end forsyningsspændingen. Det bevirker så en langsommere
slukning af strømmen.

Mange moderne MOSFET'er tillader at man ikke har en diode over poslen, og de
kan holde til at slukke med væsentligt højere spænding. Dermed sker
slukningen hurtigere.

Bo //

Re: induktiv belastning
Tværs over, så den er i spærreretningen ved normal drift
--
/carsten

Re: induktiv belastning

tak
 så fik vi lige det sat på plads  ;-)
/Carsten

Re: induktiv belastning
Og mange har en "frihjlulsdiode" indbygget med samme spec som FET'en

--
/carsten

Re: induktiv belastning

Mange store relæer til DC (typisk automobil relæer til 50+amp) må IKKE
clampes med en diode, for så bliver den mekaniske tilbagetrækningstid for
lang, og kontakterne lever for kort tid på grund af lysbuen.

Bo //

Re: induktiv belastning

Mindes noget med vi i autopiloter satte en modstand i serie med dioden for
at minimere tiden fra power off til relæet slipper... (ellers kunne piloten
finde på at pendle)

man kan jo også have en zener diode i serie, så man kun hiver det ned til
lidt under drain max spændingen

Kasper

Re: induktiv belastning

...parallel ?

Men det er jo netop det en moderne MOSFET gør, idet der i databladet er
specificeret den energi, der må futtes af i transistoren, når dens body
diode går i avalanche breakdown.

Energien i spolen beregnes som 0.5 x L x I^2, og holder den sig under den
opgivne energi i databladet, er der ingen naturlig grund til at bruge en
diode.

-bruger netop denne egenskab ved store MOSFET'er til at sikre at min
selvinduktion (2mHy) kan slukke ved ca 1kV fra en strøm på ca 80Amp. En
ganske gruseom energi at skyde af i transistoreren, der iøvrigt er
vandkølede af samme årsag.

God weekend

Bo //

Re: induktiv belastning

Hej bo
det lader til at du har styr på sagerne,
jeg er bare helt på barbund ved hensyn til spolen, det eneste der er oplyst
er 3V 2A  og med hensyn til MOSFET har jeg fået oplyst et IRF540n skulle
være et godt valg, hvad den også ser ud til at være, men man vil jo gerne
være sikker på at det også holder i det lange løb, jeg har indkøbt nogle
sch dioder 40V 8A som beskyttelses dioder, mit problem var lige hvor jeg
skulle sætte dem
for når man læser her i NG er der forskellige meninger om sagen
du skriver parallel, men parallel ved hvad ? spole eller MOSFET?

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf540n.pdf

/Carsten

Site Timeline