RE: Ilt styring med lambdasonde

Hej Gruppe.
Jeg har lavet en styring til mit stokerfyr.
Til at regulere blæserhastigheden har jeg lavet en ilt styring.
Jeg bruger en lambdasonde fra en bil - signalet forstærker jeg med en AD620,
da sonden giver et signal 0-1V, og jeg skal bruge 0-10V i min plc.
Jeg går nu ud fra, at jeg skal forstærke signalet 10gange.
MEN i praksis viser det sig, at jeg må forstærke næsten 1000 gange for et
opnå de 0-10V.

Kan nogle give en fornuftig forklaring på dette ?

Søren

Re: Ilt styring med lambdasonde

Sonden kan være defekt, eller arbejde under temperatur der er udenfor spec.
Bare et gæt.

--
/carsten

Re: Ilt styring med lambdasonde
Sonden er forsynet med intern varme.
Jeg har prøvet med flere sonder.
Når røggasen ændres, ændres den udlæste værdi også.
Jeg tror bare ikke det er rigtigt.
spec.

Re: Ilt styring med lambdasonde

Sondens udgangsspænding er meget uliniær, den ændrer sig meget brat
omkring det punkt den er lavet til at måle på.

Udgangssignalet er altså næsten digitalt, ved sætpunktet svinger
spændingen mellem fra 0 til max.

Du kan ikke bruge en lambdasensor som iltmåler, den kan kun bruges til
at måle at man lige har passeret "det idelle" iltindhold.

Jeg ved ikke lige om "det idelle" iltindhold er det samme i en
benzinmotor og i dit fyr...

Re: Ilt styring med lambdasonde

Det er den ikke.

Lambda sensorer i stokerfyr er en ide med visse begrænsninger.

For det første skal de meget højere op i temperatur end de kan komme i fyret
for at vise korrekt.

Stoich i en bil er ca. 0,51volt på sonden.

Ved du hvad stoich er på dit brændstof?

Jeg vil umiddelbart tippe at dit reelle område på sensoren nok er noget der
ligner 0-0.1volt i bedste fald.

Jeg har et eller andet sted et datablad der beskriver denne situation med
fast brændstof og lambda, jeg skal lige se om jeg kan finde det i nær
fremtid.

Mvh
Henrik

Re: Ilt styring med lambdasonde

Ok...En alm bosch lambdasensor, drevet ved 12volt Uh, og en sensortemperatur
på 220grader celcius har disse værdier:

10,1% O2, 3mV
9% O2, 5,8mV
7,5% O2,8mV
5.7% O2, 15mV

Disse tal representerer en kurve, men man kan med en rimelig nøjagtighed
antage den som linær i det område mellem punkterne.

Sensoren virker ikke under 150 grader, og værdierne gælder for
gashastigheder på 0,4-0,9 m/sek.

Håber du kan bruge det.
Er ret interesseret i hvordan du har opbygget din styring. Kan man få lidt
mere info?, gerne et diagram hvis det kan lade sig gøre?

Mvh
Henrik

Re: Ilt styring med lambdasonde
du kører måske kun helt nede i min af hvad Lambdaen max kan.

--
Calle

Re: Ilt styring med lambdasonde
Da jeg for et par E5%r siden bygget en ilt styring til mit stoker med en
lambdasonde fra en bil (BOSCH)

Jeg par skrevet et program i C som jeg bruger til formE5%let, jeg kan20%
lige nu ikke helt lige gennemskue hvad jeg lavet den gang.

Men her er min kode:

Cal_min_O23D%3944; /* ME5%lt vE6%rdi nE5%r sonden er i 0 % O2  3939  (394=
4 3D%20
                    4,5mV) */
Kal_max_O23D%277;  /* ME5%lt vE6%rdi nE5%r sonden er placeret i ren luft =
27520%
              (277  3D% 9,7mV) */
O2_konstant3D% ((Cal_min_O2-Kal_max_O2)/74.2); /* 74,7 udregner20%
konstant                  til omregning mV fra O2 sonden */

ilt3D%exp(( (((ad[4]-Kal_max_O2)/O2_konstant)-10) - 61.53)/(-23.526));20%
                   /* Omregner fra mV til O2% */

Jeg har tjekket den mit hjemmebygget ilt mE5%ler med prof. udstyr og20%
efter 2 E5%r drift mE5%ler den med en nF8%jagtighed pE5% +-0.5%.

Jeg har en graf over forholdet mellem O2% og mV fra sonden.
Kan mail den hvis nogle er interesseret.
Jeg har hvis ogsE5% en form til excel til at omregne fra mV til O2% hvis =

jeg stadig kan finde den.

Mvh Bo CarF8%e