Re: hvor meget strøm er nok strøm?

Hej Simon

Det er tilladt at råbe højt hvis jeg fuldstændig har misforstået det

hele...

men en lille henvisning til hvor det så er gået galt ville også være rar

En god strømforsyning til det projekt vil vær 2 x 18 V - 5 A. Du skal betænke at 35 W over en 4 ohm højtaler svare til 3 A.

Korrekt, det burde være forbudt at nærme sig en loddekolbe og en skævbider hvis man ikke kan Ohm's lov.

Hmmmmmm okay.......

Reply to
:-^-Shame-^-:

Kender såmænd godt Ohms lov... men har samtidig læst at man ikke kan regne med modstandsangivelserne i højtalerne, da de ofte ændrer sig... Men det er måske også derfor der er lagt et par ampere til...

Takker for svarene

/Simon

Reply to
Simon Børresen

Hmm... og hvad så med forholdet mellem rms- og spids effekt Max? Bør man ikke også kende til det?

Simon skriver at forstærkeren kan levere 35W i 4 ohm. Hvorfor spørger ingen om det er rms-effekt eller spids-effekt? Så fremt det er rms-effekt, hvilket det kunne tyde på, når forstærkeren forsynes med

+/-18V, så er spidseffekten faktisk den dobbelte, nemlig 70W.

Bør man ikke havde det med i betragtningerne?

Torben

Reply to
TT

Hej Torben

Jo og med en strømforsyning på 2 x 18 V - 5 A. har man jo også

180 W til rådighed og det er jo nok, ikke.

De synes jeg ikke det er. De 180W som du næver er jo ikke til rådighed samtidig. Forstået på den måde, at når forstærkeren påtrykker en positiv spænding over belastningen, så er der kun 90W til rådighed fra den positive forsyning. Lige så gælder for en negativ spænding over belastningen. I og med at forstærkeren skal levere 70W i spidserne haves kun 20W til den selv. Det kræver en virkningsgrad på 78%. Uden at jeg har undersøgt hvilken klasse forstærker der er tale om, tror jeg ikke det er nok. Så ska det da være en klasse-D forstærker.

MVH

Torben

Reply to
TT

Hej Torben

Du har ret i at man ikke kan forvente en virkningsgrad af den størrelsesorden af en klasse B forstærker. Men når det drejer sig om spidsbelastningen, så har man jo også elektrolytterne i strømforsyningen at tære på, det er jo kun i meget korte tidsrum at belastningen kommer op på de 64W som forstærkeren jo kan trække ved en belastning på 4 Ohm.

Hej Max

Jeg stod lige af der. Hvad er de 64W? Er det en skrivefejl?

Med hensyn til spidsbelastningerne, er jeg ikke enig i at det kun er korte tidsrum. I og med der er tale om en audioforstærker, må vi antage at båndbredden i hvert fald går ned til 20Hz. Lad os nu antage, at forstærkeren leverer 35Wrms(og dermed 70Wspids) via en 20Hz sinus i en belastning. I dette tilfælde vil tidsrummet hvor der afsættes over

35W i belastningen(altså mellem 35W og 70W) være 12,5ms pr. halvperiode. Det vil sige 25ms pr. periode. I og med en periodetid for 20Hz er 50ms, er det altså halvdelen af tiden der leveres over 35W i belastningen. Det synes jeg ikke er kortvarigt.

Men jeg må medgive dig, at lytterne i spændingsforsyningen kan levere denne ekstra effekt. Hvis vi antager at selve strømforsyningen(uden udgangslytterne) kan levere præcis 35W, så vil det i dette tilfælde(35Wrms, 20Hz) kræve en udgangskapacitans på 3500uF for at riplen på spændingen ikke overstiger 1V.

Torben

Reply to
TT

Hej Klaus

Der er vel ingen der idag laver LF forstærkere med mindre end 10.000 uF i båd plus og minus siden. Hvis jeg skulle bygge en 35 W forstærker og skulle bruge +- 18 VDC, så er lytterne jo billige, selv dem af høj kvalitet, de stiger desværre gevaldig i pris når man kommer over 40 V, ja så puttede jeg nok 30.000 -40.000 uFi hver side.

Hej Torben

Med +- 18 V forsyning, ja så kan udgangen svinge +- 16 V,

16 V over 4 Ohm er 64W, og det er naturligvis kun ved en firkant det er tilfældet, ved en sinus er det 32 W.

Nu er det jo kun i spidserne af sinuskurven der trækkes fuld effekt, så det giver jo også lytterne en chance for at blive ladet op igen.

Står der at udgangen kun kan svinge mellem +/-16V i databladet, eller er det en antagelse? Hvis de skriver, at forstærkeren kan levere 35W i

4ohm, og så fremt det passer(hehe), så siger de jo samtidig, at spændingen over belastningen kan svinge mellem +/- 16,73V.

Okay nu er det ved at blive hypotetisk. Jeg er godt klar over, at du tidligere i tråden har anbefalet en 5A forsyning. Men hvis strømforsyningen kun kunne levere 35W, ja så ville der kun være effektoverskud til at fylde energi på lytterne i halvdelen af periodetiden.

Nå... nu er denne diskussion vist ved at blive ret teoretisk, og fjerne sig fra det oprindelige eksempel. Jeg vil trække mig her.

Tak for sludderen Max.

Torben

Reply to
TT

Hej Torben

Jeg har ikke kikket i databladet, kun gået ud fra at udgangstrinnet er underlagt de normale regler for hvor tæt man kan komme forsyningsspændingen.

Fint nok, jeg takker også, jeg er sikker på at hvis vi samarbejdede, ja så kunne vi bygge fine forstærkere.

Hej for nu.