Re: hvor meget strøm er nok strøm?

Hej Simon

hele...

En god strømforsyning til det projekt vil vær 2 x 18 V - 5 A. Du skal
betænke
at 35 W over en 4 ohm højtaler svare til 3 A.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?

Korrekt, det burde være forbudt at nærme sig en loddekolbe
og en skævbider hvis man ikke kan Ohm's lov.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?

Hmmmmmm okay.......

Re: hvor meget strøm er nok strøm?

Kender såmænd godt Ohms lov... men har samtidig læst at man ikke kan regne
med modstandsangivelserne i højtalerne, da de ofte ændrer sig... Men det er
måske også derfor der er lagt et par ampere til...

Takker for svarene

/Simon

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
On Fri, 22 Aug 2003 14:00:28 +0200, "Max"

Hmm... og hvad så med forholdet mellem rms- og spids effekt Max? Bør
man ikke også kende til det?

Simon skriver at forstærkeren kan levere 35W i 4 ohm. Hvorfor spørger
ingen om det er rms-effekt eller spids-effekt? Så fremt det er
rms-effekt, hvilket det kunne tyde på, når forstærkeren forsynes med
+/-18V, så er spidseffekten faktisk den dobbelte, nemlig 70W.

Bør man ikke havde det med i betragtningerne?

Torben

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
Hej Torben

Jo og med en strømforsyning på 2 x 18 V - 5 A. har man jo også
180 W til rådighed og det er jo nok, ikke.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
On Sun, 24 Aug 2003 00:16:51 +0200, "Max"

De synes jeg ikke det er. De 180W som du næver er jo ikke til rådighed
samtidig. Forstået på den måde, at når forstærkeren påtrykker en
positiv spænding over belastningen, så er der kun 90W til rådighed fra
den positive forsyning. Lige så gælder for en negativ spænding over
belastningen. I og med at forstærkeren skal levere 70W i spidserne
haves kun 20W til den selv. Det kræver en virkningsgrad på 78%. Uden
at jeg har undersøgt hvilken klasse forstærker der er tale om, tror
jeg ikke det er nok. Så ska det da være en klasse-D forstærker.

MVH

Torben

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
Hej Torben

Du har ret i at man ikke kan forvente en virkningsgrad af den
størrelsesorden
af en klasse B forstærker. Men når det drejer sig om spidsbelastningen, så
har man jo også elektrolytterne i strømforsyningen at tære på, det er jo kun
i meget korte tidsrum at belastningen kommer op på de 64W som forstærkeren
jo kan trække ved en belastning på 4 Ohm.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
On Mon, 25 Aug 2003 21:25:06 +0200, "Max"

Hej Max

Jeg stod lige af der. Hvad er de 64W? Er det en skrivefejl?

Med hensyn til spidsbelastningerne, er jeg ikke enig i at det kun er
korte tidsrum. I og med der er tale om en audioforstærker, må vi
antage at båndbredden i hvert fald går ned til 20Hz. Lad os nu antage,
at forstærkeren leverer 35Wrms(og dermed 70Wspids) via en 20Hz sinus i
en belastning. I dette tilfælde vil tidsrummet hvor der afsættes over
35W i belastningen(altså mellem 35W og 70W) være 12,5ms pr.
halvperiode. Det vil sige 25ms pr. periode. I og med en periodetid for
20Hz er 50ms, er det altså halvdelen af tiden der leveres over 35W i
belastningen. Det synes jeg ikke er kortvarigt.

Men jeg må medgive dig, at lytterne i spændingsforsyningen kan levere
denne ekstra effekt. Hvis vi antager at selve strømforsyningen(uden
udgangslytterne) kan levere præcis 35W, så vil det i dette
tilfælde(35Wrms, 20Hz) kræve en udgangskapacitans på 3500uF for at
riplen på spændingen ikke overstiger 1V.

Torben

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
Hej Klaus

Der er vel ingen der idag laver LF forstærkere med mindre end 10.000 uF
i  båd plus og minus siden. Hvis jeg skulle bygge en 35 W forstærker
og skulle bruge +- 18 VDC, så er lytterne jo billige, selv dem af høj
kvalitet,
de stiger desværre gevaldig i pris når man kommer over 40 V, ja så puttede
jeg nok 30.000 -40.000 uFi hver side.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
Hej Torben

Med +- 18 V forsyning, ja så kan udgangen svinge +- 16 V,
16 V over 4 Ohm er 64W, og det er naturligvis kun ved en
firkant det er tilfældet, ved en sinus er det 32 W.

Nu er det jo kun i spidserne af sinuskurven der trækkes fuld effekt, så det
giver jo også lytterne en chance for at blive ladet op igen.

Mvh Max

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
On Tue, 26 Aug 2003 23:20:19 +0200, "Max"

Står der at udgangen kun kan svinge mellem +/-16V i databladet, eller
er det en antagelse? Hvis de skriver, at forstærkeren kan levere 35W i
4ohm, og så fremt det passer(hehe), så siger de jo samtidig, at
spændingen over belastningen kan svinge mellem +/- 16,73V.

Okay nu er det ved at blive hypotetisk. Jeg er godt klar over, at du
tidligere i tråden har anbefalet en 5A forsyning. Men hvis
strømforsyningen kun kunne levere 35W, ja så ville der kun være
effektoverskud til at fylde energi på lytterne i halvdelen af
periodetiden.

Nå... nu er denne diskussion vist ved at blive ret teoretisk, og
fjerne sig fra det oprindelige eksempel. Jeg vil trække mig her.

Tak for sludderen Max.

Torben

Re: hvor meget strøm er nok strøm?
Hej Torben

Jeg har ikke kikket i databladet, kun gået ud fra at udgangstrinnet
er underlagt de normale regler for hvor tæt man kan komme
forsyningsspændingen.

Fint nok, jeg takker også, jeg er sikker på at hvis vi samarbejdede, ja
så kunne vi bygge fine forstærkere.

Hej for nu.

Max

Site Timeline