Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Dette betyder Volt/amp., dvs. eksempelvis 220VA er lig med 220Volt og 1 Amp.
derved 220Watt eller et anndet eksempel 1000VA er lig med 1000Volt 1 Amp.
der ved 1000 watt.

mvh

JG
og
men
mig,

Re: Hvad betyder det =?iso-8859-1?Q?n=E5r?= der skrives VA
Hej!

Volt * Ampere :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Øhh lavede om..... Der er da stadig W, VA og VAr

Ohms Effekt, samlet effekt og reaktiv Effekt......

VA er altså den reaktive effekt plus den ohmske effekt

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Nei. Det er tilsynelatende effekt. Ikke reaktiv eller ohmsk effekt, men:
VA = Sqr(sq(Ohmsk effekt -varmetap-) + sq(reaktiv effekt))
 Sqr - Square root
 sq  -  Square

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Det har jeg altså lært...

P, er virkeeffekt [W]
S, er samlet effekt [VA]
Q, er Reaktiv effekt [VAr]

Hvad snakker du om med Ohmsk varmetab?

Hvis vi har 10W og 10VAr, så:

sqr (10^2+10^2) = 14,14 VA

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Den effekten som går tapt -> varme

Re: Hvad betyder det når der skrives VA
Tak for hurtigt svar.

Jeg er dog under indtryk af at der er noget kildent i forbindelse med AC når
der skrives VA og ikke W.

Re: Hvad betyder det når der skrives VA
når

Du bytter vist rundt på de 2... Prøv lige at læs det igen ;-)

Ja.....

Hvis man skal komme med et ekssempel så har jeg fx 2 elektroniske trafoere,
som er beregnet til halogenbelysning... Men man kunne jo bruge det til noget
andet.... Meeen, da trafoerne giver omkring 32Hkz ud på 12V siden....
jaaee.. Så skal der sku ikke meget spolevirkning til før der er
reaktiveffekt... Derfor angives de i 70VA 150VA osv... og ikke 70W og 150W
osv

Re: Hvad betyder det når der skrives VA
og
men
mig,

Hej Hans,

Ja, VA betyder effekt. Normalt vil effekt udtrykkes i Watt, men det gælder
ikke hvis der er en faseforskel mellem strøm og spænding.

For effekter uden faseforskel (f.eks en glødepære) gælder:

Strøm (A) * Spænding (V) = Effekt (W)

mens der for faseforskelle (f.eks. ved elektromotorer) gælder:

Strøm (A) * Spænding (V) * cos(fi) = Effekt (W)

Hvis strøm og spænding er i fase, er cos(fi) = 1, dvs. man får den øverste
formel.
Fabrikanten af transformatoren kan ikke vide hvad der kobles på, så han
opgiver den første del af den nederste formel (strøm * spænding).

Nu håber jeg, at jeg fik det hele rigtigt :-)

Martin

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

Tak for fint svar, det begyder muligvis at dæmre.

Vil det sige at hvis man vil hive mest mulig effekt ud af en trafo skal den
belastes  ohm'sk og at fi'erne så at sige er styrende for hvor meget reel
effekt der trækkes ud?

Jeg har et apparat (med varmelegeme) som i følge spec. bruger 500VA,
tilsluttet lysnettet. Hvor meget strøm skal jeg regne med at det bruger?
Kan jeg dimmensionere efter et max. træk på I = (500VA)/(230V)?

Re: Hvad betyder det når der skrives VA
øverste
den

Uha, det må klogere hoveder end jeg vist svare på (det ligger nogen år
tilbage) :-)

Der er et par andre deltagere i din tråd der lyder som om de ved en del om
det.

Martin

Re: Hvad betyder det når der skrives VA

et varmelegeme er rent ohmsk, så da er cos(fi)=1
--
   Calle

Site Timeline