Re: Hjælp til rep af lab forsyning

"Kåre" skriver:

> Det er meget markant ca. 1 sekund den klikker med. Det må være noget at gå > efter ???

Den vikling du skifter over på, er sikringen sprunget for den?

Nej. Spændingen stiger godt nok til det den skal, men hvert sekund skifter den ned på viklingerne som benyttes op til 15V. Så viklinger og regulering er OK. Faktisk lykkedes det lige kortvarigt (10-20 sekunder) at få den til at lade være, helt af sig selv. Så selve strømvejen tror jeg er OK.

Kåre

Reply to
Kåre

Ja det havde jeg også overvejet, men er du klar over hvor mange der er? Jeg tror der sidder 8 stk. parallelkoblede dioder pr. retning, altså 32 stk temmelig potente dioder. Er der mon nogen måde at teste det på?

Ekstra oplysning: Der sidderr en parallel effektmodstand, 100ohm tror jeg, og ca. 10W, over lytterne i forsyningen. Den var rimelig medtaget, og er blevet skiftet. Det hjalp dog ikke , men måske har det noget at gøre med fejlen ???

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Du har nok ikke noget diagram eller anden dokumentation ? Har du prøvet at finde dette, evt. henvendelse til den der har lavet uhyret ? Jeg har før med held fået diagrammer og dokumentation til elektronik lavet i kina, så det kan lade sig gøre at få fat i, problemet kan være at finde fabrikanten.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Har du mulighed for at forsyne den fra en variotransformer, Prøv at hæve

230V 10-20V og undersøg om den bliver stabil. Hvis den er stabil, skal du lokalisere den enhed der styre relæet >15V og justere den til den aktuelle spænding du har i stikkontakten.

hilsen Søren

Reply to
Søren Leth Danielsen

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4b46cf6b$0$36570$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ved nærmere eftertanke var det vist nok en af dioderne som var kortsluttet, hvilket en simpel gennemgangsmåling kan vise.

Jeg mener også at huske der var en fejl på et print. (En afbrudt småsignaltransistor ? ) Der manglede en forsyningsspænding. så vidt jeg husker..

Det kan jeg ikke forestille mig skulle have noget med fejlen at gøre

mvh JBH

Reply to
JBH

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4b59ea2c$0$36561$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ud fra din beskrivelse, så tyder meget på trætte lytter. Er de bulede på nogen måde?

Har selv haft et mærkeligt tilfælde, hvor tabet (lækstrømmen) i lytten var afhængigt af spændingen over lytten. Fejlen kunne ikke konstateres ved måling alene, heller ikke måling på lytten alene i en prøveopstilling med variabel spænding.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4b59ea2c$0$36561$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

PS: Den powersupply er da fint brugbar, hvis man arbejder med 12V udstyr. Den er IMO for god til at blive opgivet.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Kåre" skriver:

Nej, målekredsløbet er tosset.

Relæerne klikker når spændingen er for lav, de lader lytterne op med korte pulser, spændingen er nu" for høj" og relæerne er slået fra igen, derfor aflades lytterne langsomt, indtil de når ned under grænsen og dine relæer klikker igen.

Klart, så er der jo spænding nok at gøre med.

Fordi du ikke lader på lytterne. Relæerne er nok slået fra.

Hvad styrer relæerne?

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4b5a2fa0$0$36584$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Den bliver skam heller ikke opgivet sådan bare lige. Jeg arbejder dog ganske ofte med 24V motorer, så jeg gad nu godt få den til at fungere over 15V også...

Kåre

Reply to
Kåre

Nej, intet synligt. Har tjekket rundt omkring, og alt ser fint ud, pånær lige den pulveriserede effektmodstand.

Kåre

Reply to
Kåre

Målekredsløbet ser som sådan ud til at virke, da den jo som udgangspunkt regulerer fint, og får OK spænding ud. Men når forsyningen falder i spænding, kan den jo på et tidspunkt ikke generere den ønskede udgangsspænding.

Det er jeg ikke sikker på. Jeg kan godt skrue op på f.eks. 20V, og der kommer faktisk 20V ud. Men lytterne (eller måske kun en enkelt) aflader så, og VOLTAGE OK lysdioden går ud. Spændingen dykker yderligere, og så begynder den at klikke med relæer, og spændingen stiger igen til 20V. Så det er altså når alt ser fint ud (der er 20V på udgangen), at den aflader.

Tja, jeg har ikke noget diagram, desværre.

Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skriver:

Jeg tænker på målekredsløbet til at styre relæet.

Og når den når langt nok ned igen, så klikker den igen.

Er det en fejl der er opstået på forsyningen pludesligt eller?

Så må du trace baglæns.....

Kan du skyde et par billeder af indmaden?

Ja det gør jeg også :o) Men jeg tror det virker fint, for det klikker rigtigt nok ind når jeg skruer op for spænding. Problemet er at forsyningen åbenbart ikke kan holde spændingen oppe. Når den falder så langt ned at regulering ikke kan holde spændingen på det ønskede, klikker den ned på nste trin, fuldstændig som den ville gøre hvis strømbegrænseren satte ind, og sænkede spændingen til under det ønskede.

En oplysning mere: Men forsyningsspændingen falder så meget at regulering ikke kan holde spændingen på det ønskede, så trækkes der negativ strøm, så amperemeteret trækker baglæns... kan ikke helt finde finde ud af om det giver nogen mening...

Aner det ikke. Det er en kasseret forsyning fra det firma jeg arbejder i. Den har været brugt meget. Men den var stillet til udsmidning, så jeg hapsede den bare. Manden der har fejlmedt den er ikke i firmaet mere, så jeg har ikke lige kunnet spørge ham.

Ja det kan jeg. Jeg tror også jeg tager en bette video af hvad der sker. Kommer senere.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Det lyder som om relæet trækker kortvarigt og lader lytterne op, men så slipper igen så spændingen falder når de aflades. Måske er der fejl på den hysterese der skal være på relæ-træk/slip funktionen. Eller måske bliver hysteresen fejltrigget af den strømpuls der kommer når relæet slutter (evt. ad omveje, måske gennem forsyningen til relæ-kredsløbet).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Det lyder meget sandsynligt, faktisk. Det var også det første sted jeg begyndte at måle, men fandt ikke noget mystisk i styresignaler til relæerne. Men jeg har lge nu kigget nærmere på relæerne, og det viser sig at det relæ som er problembarnet, faktisk er lettere smeltet... Den ene ledning, 6mm2, som går fra trafo til relæ er delvist smeltet i krympeflexen, relæet er blankt ved samme ledning, og der ser ud til at være flydt lidt relæ ud på printet... Jeg tror bestemt at det er et defekt relæ, som lige kortvarigt, som du nævner, får ladet lytterne op, men ellers ikke slutter ordentligt.

Jeg må have relæet pillet af, og se om jeg kan hitte en reserve i skufferne.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Heh, ja hvis relæet ligefrem er begyndt at flyde ud på printet, så er du vist på rette spor, LOL! :-) Ku' være sjovt at se et billede af.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Det er ikke så voldsomt, så ville jeg nok have set det med det samme. Men der er noget der er begyndt at flyde, og krympeflex smeltet sammen med naboledningen.

Jeg ville såmænd gerne uploade et billede, men jeg er i tvivl om hvor man kan gøre det gratis og let? Der må findes noget gratis ftp serverplads et sted? Ikke noget jeg har brugt før...

Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skriver:

Tankju! Men er ikke helt sikker på hvordan man sletter igen/om man kan slette, eller om hvordan man finder link til sin fil, hvis man har glemt ID ???

Tager lige et billede i morgen. Jeg tog en film tidligere, da jeg endnu ikke havde opdaget relæet:

Kåre

Reply to
Kåre