Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

Hey...

Det lyder lidt utroligt.. men jeg har ikke kunne finde på nettet hvor det
står, men jeg kunne mere forestille mig de mener det er galv. adskilt inde i
app. så hvis du kører med 2 forskellige spændinger, ligger app. ikke de 2
gnd sammen...

--
Mvh Kasper

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

Det står i vejledningen, både den engelske og den danske:

"BEMÆRK: Forsyningsspænding og målesænding SKAL være galvanisk adskilt"

Og

"connect an INDEPENDENT powersupply of 9volts to the panel meter"

Vil gerne forstå hvorfor jeg ikke må føre gnd sammen på forsyning og
målested....?
Jeg kunne selvf. bare prøve det, men så billig var den nu hellerikke at jeg
"bare lige" prøver det.

Henrik

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

Ja... Det kan du ihvertfald med lignende typer fra RS, som jeg har haft fat
i..

Jeg tror mest på at det er en dårlig formulering, og de i virkeligheden
forsøger at sige at du ikke kan lægge et par ben sammen og smække et par
prober på..

Optokobler med transistorudgang, koblet som buffertrin

forskellige

I dette tilfælde skal du have en 9V eller 5V altefter hvilken model du har +
den spænding du skal måle..

/peter

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?
+

Der regner jeg med at bruge en 7809. Og så bruge en fælles stel....

Henrik

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?
Hej Henrik

Normalt kan man også fint bruge fælles stel, de de prøver at sige er
at den ikke kan måle sin egen forsyningsspænding, altså ikke måle
i det kredsløb den forsynes fra.

Mvh Max

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

Aahhaaaa!
Ser du det er jo ikke lige hvad jeg ellers har lært om galvanisk
adskillelse, men ok. Så er der straks noget nemmere at bruge instrumentet.
Takker!

Oprindeligt er galvanisk adskillelse jo noget man skal bruge en trafo til,
svjv, og det holder jo ikke helt i retten når der er tale om DC...!

Henrik

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?
Jeg tror der SKAL være galvanisk adskillelse når man skriver det.

Det kunne jo tænkes at måleterminalernes stelpunkt havde et arbejdsområde
der ikke ligger på samme niveau som instrumentets forsynings-minuspol.

Galvanisk adskillelse kan vel også gøres uden trafo men med kondensatorer.

Lav en oscillator med eks med en schmidttrigger og et par buffer
transistorer, overfør firkantpulserne via en kondensator og ensret signalet
til en ladekondensator. (spændingsdobler) og herefter 7809
Husk også at sætte kondensator mellem de to stel.

Hans-Ole

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

Jeg har monteret en del digitalinstrumenter i bestående strømforsyninger,
og for at kunne forsyne dem fra den bestående trafo, ja så klare man
den galvaniske adskillelse med at trække strømmen gennem to
kondensatore fra sekundærviklingen.

Mvh Max

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

arbejdsområde
kondensatorer.
signalet
instrumentet.
til,

Jeg tror godt man kan undgå traffoerne i dette tilfælde.
Jeg forstår ikke hvad du mener med ens stel.
Som jeg beskrev det er de to stelniveauer adskilt med en elektrolyt og
kredsløbet vil derfor være "svævende" i forhold til forsyningsdelen.

mvh
Hans-Ole

Re: galvanisk adskillelse, hvordan dælen?

jeg tror at det der er ment er at der skal en seperat strømforsying til
instrumentet,  hvis det for eks er en strøm forsyning , så skal du have en
komplet forsyning til instrumentet, altså seperate vindinger i trafo, eller
en seperat trafo til instrumentet ,mener heller ikke du kan have fælles stel
!!

venlig hilsen
Michael M Jensen

Site Timeline