Re: Fremstilling af mit første print ude i byen.

Hej NG.

Normalt laver man gerber-filer. Og checker med en gerber-viewer... Der er mange gratis at få - jeg kan dog ikke lige huske nogen at anbefale.

Jeg har kigget de ældre beskeder igennem for at finde guides til at få > lavet print, og kan se at flest anbefaler
> hvilket også virker rimeligt.

Macaos.dk er de billigste danske - og kan om end ikke andet anbefales pga. muligheden for selv at checke alt er OK i deres lille bestillings/prisoplysningsprogram.

Ellers er der jo run.to/pcb (Olimex), hvor Tsvetan leverer lidt mindre avancerede print (min 8mil, max to lag) til meget rimelige priser...

Men hvad er soldermask egentligt, jeg > har valgt at bruge leaded komponenter, så hvad skal jeg vælge der? De > enste filer der skal postes er det test.PCB test.DDB test.PCBDOC

Uh - jeg er ikke Protel-haj! Soldermask er den lak, der dækker alle områder, der /ikke/ skal loddes. Hvis du har brugt standard biblioteks-komponenter, er der garanteret de lakhuller over alle øer, du skal bruge.

/A

\Lars
Reply to
Anders Frederiksen

nu jeg

Jeg plejer at lave gerberfiler af de lag der skal på printet, det kan alle vist læse. Så bruger jeg denne her til at checke om det ser ud som jeg veil ha'.

Men mange kan sikkert læse Protelfilen direkte, og behøver så kun den, den skulle indeholder alle oplysninger.

En soldermask er mønsteret til det grønne lak man lægger over banerne, men ikke over øerne. Gør at tinnet kun binder på øerne ved maskinlodning.

Skal lige siges at jeg bruger den gamle Protel til DOS endnu, jeg tænker de fleste kan læse en mere moderne Protelfil! ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hey

om ikke andet så få fat på det macaos program, som gerberwiever, og i hjælpfilen er der en god beskrivelse af at få filerne ud af protel 99se

Kasper "Lars" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Repzak