Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

En tantal har mindre lækstrøm end elektrolytter. Keramiske kondensatorer har
også en lille lækstrøm, men de har typisk en max-værdi på 1uF, hvor tantaler
fås op til omkring 100uF

Håber det er svar nok...

Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

[Asteroids lyddel - kondensatortyper]

I en af kredsene har jeg udskiftet tantalen med en keramisk, og der
lyder det mere som før. Det er den hvor elektrolytten sidder der lyder
helt forkert.

Kan du ikke lige forklare mig hvad lækstrøm helt konkret vil sige i
denne sammenhæng?

Tak

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

Det er de også, de har en meget lille indre modstand og ligeledes
en lav lækstrøm. Disse parametre gør at hvis man skifter dem
ud med almindelige elektrolytter i filtre, ja så ødelægges filtrets
Q og dermed virker det ikke.

Ps: Man kan få elektrolytter i mange kvaliteter, også med en meget
lav lækstrøm, men det er ikke standardmodellerne.

Mvh Max

Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

Tak Max, det var info i den stil jeg skulle bruge.

Perfekt, nu ved jeg hvad jeg skal spørge efter.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?
En ulempe ved tantaler er dog, at de ikke tåler særlig megen ripple før de
bliver ødelagt, så det er ingen god ide at køre dem tæt på deres maksimale
spænding.

/ Hans

Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

Lagde godt mærke til at der var et ret stort "headroom" :-) eller hvad
man nu siger, på dem der sad i.
Der står 30 Volt på dem, jeg mener der er 5 volt der hvor de sad. Men
okay, der havde de også siddet og hygget sig siden 1980, så...

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?