Re: Fjern aflæsning af elmåler ?

Til at starte med ville jeg lave noget med strømtransformere osv, men

> det droppede jeg, da jeg fik foræret en brugt elmåler med impuls udgang. > Måler giver 1000 impuls pr kWh. > Min plan var så at måle tiden i mellem hver puls og på den måde få en > indikation af hvad øjeblikkets forbrug er. > Men jeg er kommet en del i tvivl om hvordan jeg omregner den målte tid > i mellem pulserne til kW og hvad er det egentlig jeg måler, er det > kW eller kWh jeg måler på den måde.

Hvis du måler antal pulser per sekund og ganger med 3600, får du dit watt forbrug. Det er fordi du får en puls per Watt time, dvs. der er en faktor

3600 ned til Watt sekund og det svarer til watt med et gennemsnit over 1 sekund.
Reply to
HKJ

Det der skal bruges til det "øjeblikkelige forbrug" er en omdrejningstæller skaleret i impulser/time - det giver så det antal Watt der bruges. Hvis der bruges periodetids målende omdrejningstæller kan resultatet opdateres for hver impuls måleren sender.

Her er så lidt mere om hvordan jeg kommer frem til resultatet: Med 1000 impulser pr. KWh får man én impuls pr. Wh. Det betyder så at f.eks. hvis der er tændt en 60 Watt pære vil måleren give 60 impulser pr. time.

Hvordan programmet skal strikkes sammen til netop dette formål afhænger meget af hvad nøjagtighed der ønskes. Jeg har på jobbet skrevet kode til MicroChips PIC16 serie, og kan måle i området fra én impuls pr. halve time til 100 KHz med 4 cifres opløsning og en nøjagtighed på 0,01 % i hele området. Det eneste eksterne der er på processoren er lidt RC filtre på indgangen, og ellers er det de interne tællere og timere der klarer hele målingen.

Ovennævnte program kan jeg ikke rigtig offentliggøre, men pricipperne kan jeg godt beskrive hvis der er ønske om det - men det er lidt indviklet :-)

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Det var nu også mest for at beskrive ar man kan komme ret langt med en processor med "lidt mindre power" end 3GHz pentium ;-)

For at starte lidt bagfra, så er clockfrekvensen ikke af den store betydning (bare den er høj nok til at få den ønskede opløsning) - resultatet skal aligevel skaleres på et tidspunkt.

Princippet i den måling jeg bruger kan kaldes multiperiodetidsmåling. Og det betyder at ved høje frekvenser går man hen mod at tælle impulser i en vis tid og ved lave frekvenser går man mod at måle tiden mellem to impulser og så regne frekvensen ud bagefter.

I det følgende vælger jeg at der skal måles fra 2 W til 5 KW, og med målerens

1000 imp/KWh bliver det til området fra 1 imp. / 1800 sek. til 5 Hz. Og jeg vælger også at måle over mindst 10 sekunder.

De overordnede ting der skal bruges er følgende: Timer der har en opløsning på ca. 100 uSek og mindst 24 bit. Interrupt indgang fra Måleren. Tæller på 8 bit (kan være lavet i softwaren). Resultat register på 16 bit eller bedre. Konstant: 3600 / TimerOpløsning ( 36'000'000 med 100uSek )

1: Ved opstart sættes Timer, Tæller og Resultat til 0

2: Når første impuls modtages fra Måleren startes Timer og Tæller tæller de efterfølgende impulser fra måleren.

3: Når Timeren er nået op på 10 sek. findes næste impuls fra Måleren (denne sidste impuls skal tælles med i Tælleren), og når impulsen kommer gemmes Timer og Tæller værdierne for senere udregning.

4: Sæt Timer og Tæller til 0, og start Timeren og Tælleren.

5: Udregn Resultatet som: Konstant * GemtTæller / GemtTimer

6: Gå til punkt 3.

Der skal testes for overflow på både Timer og Tæller. Hvis Timeren når maximum sættes Resultat til 0 og der startes med punkt 1 igen. Hvis Tælleren når maximum holdes den på maximum.

Da det er nogle store tal der skal håndteres kan det være en fordel at skrive programmet i et eller andet højniveau sprog, så man har adgang til noget flydende komma rutiner (det program jeg udviklede er skrevet helt i C).

Det er vist mest smart at bruge den bestående måler fra elværket - det er jo kun at ændre konstanten i udregningen.