Re: Fjern aflæsning af elmåler ?

Hvis du måler antal pulser per sekund og ganger med 3600, får du dit watt
forbrug. Det er fordi du får en puls per Watt time, dvs. der er en faktor
3600 ned til Watt sekund og det svarer til watt med et gennemsnit over 1
sekund.

Re: Fjern aflæsning af elmåler ?

Det der skal bruges til det "øjeblikkelige forbrug" er en omdrejningstæller
skaleret i impulser/time - det giver så det antal Watt der bruges. Hvis der
bruges periodetids målende omdrejningstæller kan resultatet opdateres for hver
impuls måleren sender.

Her er så lidt mere om hvordan jeg kommer frem til resultatet:
Med 1000 impulser pr. KWh får man én impuls pr. Wh.
Det betyder så at f.eks. hvis der er tændt en 60 Watt pære vil måleren give 60
impulser pr. time.

Hvordan programmet skal strikkes sammen til netop dette formål afhænger meget af
hvad nøjagtighed der ønskes.
Jeg har på jobbet skrevet kode til MicroChips PIC16 serie, og kan måle i området
fra én impuls pr. halve time til 100 KHz med 4 cifres opløsning og en
nøjagtighed på 0,01 % i hele området. Det eneste eksterne der er på processoren
er lidt RC filtre på indgangen, og ellers er det de interne tællere og timere
der klarer hele målingen.

Ovennævnte program kan jeg ikke rigtig offentliggøre, men pricipperne kan jeg
godt beskrive hvis der er ønske om det - men det er lidt indviklet :-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Fjern aflæsning af elmåler ?

Det var nu også mest for at beskrive ar man kan komme ret langt med en processor
med "lidt mindre power" end 3GHz pentium ;-)

For at starte lidt bagfra, så er clockfrekvensen ikke af den store betydning
(bare den er høj nok til at få den ønskede opløsning) - resultatet skal aligevel
skaleres på et tidspunkt.

Princippet i den måling jeg bruger kan kaldes multiperiodetidsmåling. Og det
betyder at ved høje frekvenser går man hen mod at tælle impulser i en vis tid og
ved lave frekvenser går man mod at måle tiden mellem to impulser og så regne
frekvensen ud bagefter.

I det følgende vælger jeg at der skal måles fra 2 W til 5 KW, og med målerens
1000 imp/KWh bliver det til området fra 1 imp. / 1800 sek. til 5 Hz. Og jeg
vælger også at måle over mindst 10 sekunder.

De overordnede ting der skal bruges er følgende:
Timer der har en opløsning på ca. 100 uSek og mindst 24 bit.
Interrupt indgang fra Måleren.
Tæller på 8 bit (kan være lavet i softwaren).
Resultat register på 16 bit eller bedre.
Konstant: 3600 / TimerOpløsning ( 36'000'000 med 100uSek )

1: Ved opstart sættes Timer, Tæller og Resultat til 0

2: Når første impuls modtages fra Måleren startes Timer og Tæller tæller de
efterfølgende impulser fra måleren.

3: Når Timeren er nået op på 10 sek. findes næste impuls fra Måleren (denne
sidste impuls skal tælles med i Tælleren), og når impulsen kommer gemmes Timer
og Tæller værdierne for senere udregning.

4: Sæt Timer og Tæller til 0, og start Timeren og Tælleren.

5: Udregn Resultatet som: Konstant * GemtTæller / GemtTimer

6: Gå til punkt 3.

Der skal testes for overflow på både Timer og Tæller.
Hvis Timeren når maximum sættes Resultat til 0 og der startes med punkt 1 igen.
Hvis Tælleren når maximum holdes den på maximum.

Da det er nogle store tal der skal håndteres kan det være en fordel at skrive
programmet i et eller andet højniveau sprog, så man har adgang til noget
flydende komma rutiner (det program jeg udviklede er skrevet helt i C).

Det er vist mest smart at bruge den bestående måler fra elværket - det er jo kun
at ændre konstanten i udregningen.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Fjern aflæsning af elmåler ?

Tillykke med det.

Nu er det lang tid siden at jeg rigtig har haft fat i 8051 kode og registre, men
måden ligner lidt det jeg har til PIC16'ner processoren - tæller og timer i
heltal og så udregningen i flydende kommatal.

Kommer du med lidt opdatering på et tidspunkt?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline