Re: Batterilader

Hvis jeg har 4 stk. AA 2950 mAh batterier, skal jeg da have en tilsvarende

> lader?

Kun hvis den du har er timer-styret. Er den d/V styret kræves ikke en anden lader.

Jeg har en "tilfældig" oplader, der kan tage 4 AA batterier, men skal den > svare til det antal > mAh som batterierne lyder på, da de ellers ikke bliver fuldt opladet?

Som sagt, det afhænger helt af hvilken teknologi laderen benytter sig af. Dumme langsomme ladere uden afbryder, der skal de bare lade en anelse længere. d/V ladere finder selv ud af det. De timerstyrede er de værste, da de lader forholdvis kraftigt, men alene forlader sig på at afbryde når tiden er gået og ikke når batterierne reelt er fulde. Hold dig fra dem og så efter en d/V lader.

Når det er sagt, så drop de kinesiske. Køb nogle 2700 af god kvalitet som f.eks. Sanyo. De holder langt bedre i praksis og er "nye" i meget længere tid.

Eller hvis dine batterier mest har det med at ligge eller bruges i ting med langt strømtræk, så køb nogle af de nye 2. generation som f.eks. Sanyo Eneloop. De tømmer ikke sig selv selvom de bare ligger - det gør de alm. NiMH og stor kapacitet hjælper ikke på det. Det skyldes dne måde de er opbygget på at de har en stor selvafladning. Eneloop har som sagt en lav selvafladning, men prisen er en lidt lavere kapacitet. Dog skal dine 2950 mAh ikke ligge mange dage før de kun indeholder så meget energi som eneloop - og eneloop har i samme tidsrum stort set ikke tabt noget som helst energi.

Så drop det billige bras og køb noget ordenligt i stedet - det er billigere i længden ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Morten" skrev i en meddelelse news:4a9a6ce7$0$56773$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Mange tak for den uddybende forklaring, Morten :-)

Reply to
/Peter