Re: AC motor styring.

Til hastigheds regulering af en motor, skal man bruge en frekvensomformer.

Johs.

Re: AC motor styring.

Mange steder kører staldventilation med 1 faset blæsere og triac
  styringer. Dvs i stil med lysdæmpere og drosselspole.
Brdr Skov  laver disse styringer, hvor der måles på
temperatur og evt fugtighed også.
I de mere avancerede udgaver (andet fabrikant) er der feedback
via sensor ved propellen.

mvh

Sv: AC motor styring.
Hej Johs
Det kan godt være, at man kan bruge en frekvensomformer, men det er ikke en
betingelse, for at ænder hastigheden på en 230VAC motor.
Jeg har også en loftventilator, der kan køre fra "meget hurtig "til alt for
hurtigt", men i 5 speed og det har jeg meget længe ville lave om på, ved at
lægge en spole mere ind i kredsløbet, men det er bare ikke blevet til noget
endnu.
Hastighedsreguleringen foregår ved, at der sidder en spole med 6 udtag på
den ene ledning til motoren, så du med omskifteren kan vælge en større eller
mindre spole som "modstand" eller hvad ved jeg.

Jeg har også tænkt på, om der måske kunne bruges en såkaldt "lysdæmper"??

Hvis du ser på en symaskine, så har den en fodpedal, som består af et
trådviklet potmeter og en kondensator og så vidt jeg husker ikke af mere.

Jeg ville også gerne have en god fidus.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

nyhedsmeddelelse:3f0c48d7$0$32531$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Re: AC motor styring.
Hej
En motor's hastighed er bestemt af antal spoler der er i den. Og systemet i
en ventilator med
flere hastigheder, er at man ændre hvor mange spoler der bliver brugt.
En alm. lysdæmper skære bare noget af halvbølgerne og der ved bliver
gennemsnit spændingen minder,
hvilket giver mindre lys.
Hvis en motor kobles til en lysdæmper mister den momentet.

Johs

en
for
at
noget
eller

Re: AC motor styring.
en motors hastighed bestemmes af 3 ting:
antal viklinger
antal polpar
frekvens
da det kun er den sidste man kan ændre under drift, så er man nød til at
anvænde en frekvensomformer (også kaldet VLT)
--
   Calle

Re: AC motor styring.

Nej, det har du ikke ret i.

En frekvensomformer er et generelt anvendt udtryk.

Udtrykket "VLT" er et varemærke der er ejet af Danfoss.

Udstyr til at styre en motor på 50W kaldes normalt ikke en frekvensomformer.
Men en triastyring eller lignende.
Man ændrer normalt ikke frekvensen, man ændrer kun spændingen.

Mvh. Jørgen

Re: AC motor styring.
Ja det er jeg altsammen klar over, jeg er selv uddannet
automatikmekaniker.

--
   Calle

Re: AC motor styring.

Næsten rigtigt. Effekten formindskes.

Nu er det ikke alle motorere der egner sig til at fødet af en
"lysdæmper"/triacreg.
Nu er der også andre måder at styre en triacreg. på end bare at klippe
i sinusen.
Man kan også feks. åbne for strømmen i 10 perioder og lukke i 10
perioder, denne metode giver mere moment, men igen, ikke alle motorere
der egner sig til dette (Nogle kommer til at lyde som en fiskekutter)
Men metoden er ret god til ventilatorer man vil have til at køre
langsomt.

/Hans

Re: AC motor styring.
G'day all!

Det som du egentlig behøver er en ny ventilator der
larmer mindre, som Electrolux Silencio.

<http://www.electrolux.dk/node679.asp?prodid63%34

No problem. Gå til http://www.clasohlson.dk /
Der finner du:

<http://www.clasohlson.dk/shop/store/fs_mm.asp?COSID29%230A8C7C844E8E9D8104EA9CA23013555553&CatPath=0q112q115q528&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache18%85350#N0q112q115q528

Turtallsregulator for manuell justering av turtall på f.eks. vifter.
Stillbar 0-99%. Viftens laveste turtall kan justeres med trimpot. 230V.
Maks./min belastning 0,1-1A. IP-44. For innfelling eller utenpåliggende
montasje, ramme medfølger.

32-7691      kr. 519,00 stk.

Site Timeline