RC Bil

Hvis man har en RC bil der kører med et batteri på 9,4 volt  og 700mAh
og montere et batteri på 9,4 volt  og 3000mAh hvad sker der så med bilen
brænder printet eller motoren så af?
Hvis den gør hvorfor gør den så det når volten er den samme?

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

det er 9.6V (8 celler). 3000mAh vs. 700mAh betyder en udvidet drifttid. det
eneste der skulle kunne være i vejen er hvis noget elektronik bliver varm
blot med 700mAh pakken. for så er du tæt på komponenternes termiske
kapasitet. prøv også at mærke på motoren. den må maks blive omkring 60
grader. derfra begynder magneterne at degenerere. hvis det er en billig
motor.

Re: RC Bil
Hej Jacob

Kan man så ændre det elektronik på nogen måde så det kan holde til de
3000mAh
lave et nyt print f.eks og sætte en anden motor på for som du selv skrev så
bliver elektronikken lidt varm ved de 700mAh

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Hej Preben

Du skal bare løse varme problemet og evt. anskaffe dig en kraftigere
batterilader..

--
PS: Kan du lokkes til at klippe det væk du ikke svarer på, og svare
nedenunder? Det er jo ikke Jeopardy det her :o)) takker.

Re: RC Bil
Hejsa

Billaderen er intet problem men det er varmen.
Hvordan løser man sådan et varmeproblem?

Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Kan der blive plads til en lille 40mm blæser, som kan puste lidt på indmaden
??

mvh
Ebbe

Re: RC Bil

Det har jeg ikke tænkt på men hvordan kan det være at det bliver varmere med
samme volt men mere milliampere???

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Den effekt man afsætter er den samme (måske lidt mere da støre batterier er
bedre til at holde spændingen oppe under belastning). men du afsætter
effekten i længere tid. tag en gryde med vand. varm den i 70 sekunder mål
tempraturen. varm den når den er kølet af i 300sekunder. der har du i
princippet din forskel.

Re: RC Bil

normalt skifetr jeg fetteren. men ellers kan du afhænig af tempraturen på
dem blot montere lidt varmeplade. prøv lige at tage et billede af
elektronikken. det kan jo være at jeg har modificeret noget der ligner før.

Jacob

Re: RC Bil
hej

der er lagt billeder ind i dk.binaer

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Jeg kan det svære ikke abonnere på dk.binaer kan du ikke smide dem et andet
sted ?

Re: RC Bil
Hej Jacob
jeg har lige lagt den ind på min hjemmeside

http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Dele%20til%20salg.htm
--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Det ligenr ikke noget jeg har modificeret før. men hvis det er de der store
transistore der bliver lune så spænd en køle plade på dem. har de plastic /
keramisk bagplade på huset behøver du ikke forhindre kølepladerne i at røre
hinanden. men ellers skal du. er det de små to-92 huse der bliver varme så
må de skiftes til en bedre udgave.

Jacob

Re: RC Bil

Det må være effekttransistorerne der bliver varme... I den forbindelse er
"varmt" over 80-100grader. Hvis du kan røre ved dem "går det nok".... Og
ellers er det ikke værre end at du kan skifte dem ;-)
Men spøg til side: Der skal ikke ret meget metal på sådan en fætter før den
har det væsentligt bedre!

Mvh.
 Anders (der bare ville køre ;-)

Re: RC Bil

Hej Anders.
kig lige på et datablad for en fet transistor før du siger at 80-100 er helt
fint. for det er det bestemt ikke. de må ikke blive særligt varme før de
mister meget performance. kig på irl1004 min foretrukne.

Re: RC Bil

Hvor skriver Anders det?

Re: RC Bil

Ikke med mindre skidtet er på vej til at brænde af alligevel...

Så er det fordi bilen er marginal-dimensioneret til kun at kunne køre i den
tid et 700mAh batteri kan følge med. Dette vil jeg i så tilfælde anslå til
under eet minut.... Alternativt fordi bilen blev så tung at motoren fik det
meget hårdt ;-)

Personligt ville jeg ikke have nogen skrupler ved at opgradere =)
Mvh.
 Anders

Re: RC Bil

Enig

Der er den samme modstand i komponenterne på printet der er den samme
spænding. Ergo trækker bilen den samme strøm, med mindre
dk.teknik.elektronik har indført en ændret ohms lov. Det betyder også at
effekten er den samme og det er effekten der varmer. Det betyder at der er
nogenlunde den samme varmeudvikling, hvis man ser bort fra den evt. øgede
vægt.

Hilsen
Bo

Re: RC Bil
Hej

Er der nogen her der ville kunne lave det print om med nye komponenter så
den kan holde til den større belastning???
Og hvad vil det cirka rende op i??

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Re: RC Bil

Argh! Ta' nu bare og brænd det første af først. Hvis det mod forventning
lykkes - så skift transistorerne og sæt en lille køleplade på hver...

Alternativt: Start med at skrue køleplader på...

Maskinskruer, aluminiumsrester, møtrikker og skiver... Mjoe en 2-3kr måske.

Mvh.
 Anders