Radiokontroleret ur - Page 2

Re: Radiokontroleret ur

Endnu værre er det at han sætter 77,5kHz = 0,0775Hz :-).
Tager man dog hans ord rent og alene har han lidt ret, for vi andre
bruger jo også recoprok værdien til "hjælp" :-).

Re: Radiokontroleret ur

Bare rolig, den har jeg opdaget :)

Se /nu/ bliver jeg først rigtigt forvirret.

Hvordan bruger du da den reciprokke værdi til "hjælp", når den bruges
til at finde svingningstiden?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Radiokontroleret ur

Hvad er da forskellen mellem den magnetiske og den elektriske del af
signalet?

Der er i praksis ingen, når du ikke befinder dig i nærfeltet.

--
mvh Uffe

Re: Radiokontroleret ur
Den Mon, 28 Feb 2005 22:27:26 +0100, Ivar Madsen

Sæt en stump ledning på, og se om ikke det hjælper.
--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

New Asian Cookbook: 101 Ways to Wok Your Dog!

Re: Radiokontroleret ur

Hvad siger manualen ?

Modtagerantenne er oftest en svingningskreds på en ferritstang.

Re: Radiokontroleret ur

Kun hvad der sker når man sætter et batteri i.
Og at hvis ikke det i løbet af få minutter besgynder at stille sig til
korekt tid, så kan man forsøge at flytte uret, og gerne til et sydvendt
vindue. Jeg har bare ikke sådan et.

Ivar Madsen

Re: Radiokontroleret ur

Min erfaring siger mig at min computer skal være slukket, for uret kan
modtage synkronisationssignaler.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Radiokontroleret ur

Ja, uret skal ihvertfald stå langt væk fra putteren, der findes nok ikke
noget der udstråler så meget RFI ;o)

Re: Radiokontroleret ur
Som en tommelfingerregel siger man at et skærmet rum begynder at skærme
effektivt ved frekvenser hvor maskerne i nettet er ca. 1/10 bølgelængde
- dvs at et maskestørelse på 400m vil skærme for 77kHz ! så det med at
komme hen til en åbning i væggen, specielt hvis der er jernarmering i
betonen. Mon ikke stikket på bagsiden er beregnet til en trådantenne,
der stort set altid vil være for kort (meget for kort) så det er der nok
taget højde for. (læs: "prøv det")
At din PC og alle mulige andre med switchmodeforsyninger er med til at
begrave signalet i støj er så en anden (men relevant) sag

/carsten

Re: Radiokontroleret ur

5 harmonisk af tv's liniefrekvens (15525*577%625) kan også genere.
/hjj

Re: Radiokontroleret ur

Bare afbøjningen kan ligge i det samme frekvensområde...

Og da antennen ofte er en ferrit pind, der KUN ser H feltet, kan den
faktiske ikke se andet end skærmen...

Jeg skiftede mit DFC ud ud for flere år siden, med et GPS modul, men en
udendørs antenne, og det VIRKER !

Bo //

Re: Radiokontroleret ur

Hvis signalet er på grænsen af at man kan modtage er ordentlig signal, så er det
vigtigt at urets ferritantenne vender den rigtige vej.
Det vil, her i Danmark sige at antennestaven skal vende øst/vest, og det vil
igen sige at display/urskive skal vende mod nord eller syd.

Hvis det er ekstern antenne, så skal der sikkert bruges enten en ferritantenne
med forforstærker eller en afstemt rammeantenne - begge monteret højt og fri for
alt for meget jernbeton.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline